[Grem] A globális etika kritikájáról
Rita Kunsay-Sipos
ritakunsay at gmail.com
2015. Már. 23., H, 21:37:54 CET
*A globális etika kritikájáról * [image: Nyomtatás]
<http://www.karizmatikus.hu/noha/olvasnivalo/3817-globalis-etika-kritikajarol?tmpl=component&print=1&layout=default&page=>
[image:
E-mail]
<http://www.karizmatikus.hu/component/mailto/?tmpl=component&link=933631d78d742f775125e1c7be7ceb0fa82b1711>
[image: alt]
*Roska Péter atya összefoglalója*
*A 20. századi hidegháborút követően egy új globális kulturális forradalom
kezdődött, aminek következtében olyan új szavak, paradigmák, normák,
Ă©rtĂ©kek, Ă©letstĂlusok, oktatási mĂłdszerek Ă©s kormányzási folyamatok
terjedtek el és arattak teljes győzelmet világunkban, melyek egy bizonyos
Ăşj etika elemei. Az Ăşj etika normatĂvkĂ©nt jelenik meg Ă©s mára már uralkodik
a világ kultúrái felett. Az értelmiség és a döntéshozók többsége anélkül
kezdte el követni ezen új normákat, hogy gondosan elemezni kezdte volna
eredetüket és mindazt, ami szükségszerűen következik e normákból. Az, hogy
mit jelent az új kultúra, nem magától értetődő, a puha egyetértés látszata
mögött a globális etikának olyan antikrisztusi programja van, ami a Nyugat
hitehagyásában gyökerezik.*
*Néhány kifejezés az új kultúra fogalomkészletéből:*
*fenntartható fejlődés, kulturális sokféleség, kulturális szabadság,
civilizációk közötti párbeszéd, életminőség, minőségi oktatás, a választás
joga, tudatos döntés, tudatos konszenzus, gender, esélyegyenlőség,
általános Ă©rvĂ©nyesĂtĂ©s (mainstreaming), civil szervezetek, polgári
társadalom, partnerség, átláthatóság, női jogok, gyermeki jogok, szexuális
orientáció, biztonságos abortusz, életre nevelés, vállalati társadalmi
felelősség, tisztességes kereskedés, személyi biztonság, stb.*
*A fogalmak globálisan uralkodóvá váltak, melyeket sem helyeselni, sem
elĂtĂ©lni nem kell. Azonban az Ăşj fogalomkĂ©szlet hajlamos kizárni
hagyományos szavainkat, mint például:*
*igazság, erkölcsisĂ©g, lelkiismeret, Ă©sz, szĂv, szĂĽzessĂ©g, tisztaság,
házastárs, fĂ©rj, felesĂ©g, apa, anya, fia, lánya, szolgálat, segĂtsĂ©g,
tekintély, hierarchia, igazságosság, törvény, parancsolat, dogma, hit,
karitász, remény, szenvedés, bűn, barát, ellenség, stb.*
*Az új fogalmak közül néhány globális paradigmává változott, a fogalmak
spontán lĂ©trehozása Ăgy normateremtĹ‘ folyamattá lett, mely által a hatalmat
birtoklĂł kisebb csoportok mindenkire rákĂ©nyszerĂtettĂ©k az Ăşj fogalmak
ideologikus értelmezését: a normateremtő folyamatokhoz hozzátársult az
ideologikus radikalizálódás folyamata. Például nyilvánosan úgy beszélni a
homoszexualitás kiéléséről mint bűnről, ma az új kultúra egyik legfőbb
normájának megszegését jelenti, amely a következő: a választás abszolút
joga, vagy a nem-diszkriminálás elve.*
*Az új paradigmák drámai paradigma eltolódásokat tükröznek, mint például:*
*a fejlődéstől mint növekedéstől a fenntartható fejlődés felé, a kormánytól
a kormányzás felé, a képviseleti demokráciától a részvételi demokrácia
felé, a tekintélytől az egyéni autonómia és jogok felé, a házastársaktól a
partnerek felé, a boldogságtól az életminőség felé, a családtól a család
kĂĽlönbözĹ‘ formái felĂ©, a szĂĽlĹ‘ktĹ‘l a nemzĹ‘k felĂ©, az objektĂv Ă©s mĂ©rhetĹ‘
szĂĽksĂ©gletektĹ‘l az önkĂ©nyessĂ©ghez valĂł jog szerinti megközelĂtĂ©s felĂ©, a
karitásztól a jogok felé, a kulturális identitástól a kulturális sokféleség
felé, a többségi szavazástól a konszenzus felé.*
*Az új normák befolyása nem korlátozódik csupán az új fogalmi keretrendszer
elfogadására: az új paradigmák olyan dinamikus cselekvési elvekké váltak,
amelyek már konkrĂ©t Ă©s visszafordĂthatatlan átalakulásokhoz vezettek a
társadalmi-gazdasági és a politikai élet minden területén.*
*A földön mindenütt társadalmak és nemzetek élnek abban a kultúrában,
amelyet a konszenzus, sokféleség, partnerség, fenntarthatóság, holizmus,
választás, nemi egyenlőség, össztársadalmi részvétel stb. értékei
kormányoznak. A globális kultúra nevel mindannyiunkat. Ennek a kultúrának a
tartalma mĂg kĂĽlsĹ‘leg csábĂtĂł, addig bensĹ‘leg egyáltalán nem magátĂłl
értetődő. Ez a tartalom semmiképpen sem semleges – azért sem, mert a
semlegessĂ©g olyan mĂtosz, amit soha senki nem hitt Ĺ‘szintĂ©n.*
*Az Ăşj paradigmáknak az Ăşj etika ad egyesĂtĹ‘ alakzatot. Ez az etika
globális. A globális etika foglalta el az egyetemes értékek helyét.*
------------------------------
A globális etika kritikája – A John Henry Newman Intézet új tantárgya
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20150323/22ddc272/attachment.html
További információk a(z) Grem levelezőlistáról