[Grem] nevelés: 'A házasság előtti szex 16+1 romboló hatása'

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2015. Már. 20., P, 18:03:39 CET


 A házasság elƑtti szex 16+1 romboló hatása
2015-03-19
<https://christianae.wordpress.com/2015/03/19/a-hazassag-elotti-szex-161-rombolo-hatasa/>
· by Christianae <https://christianae.wordpress.com/author/christianae/>
*https://christianae.wordpress.com/2015/03/19/a-hazassag-elotti-szex-161-rombolo-hatasa/#more-3478
<https://christianae.wordpress.com/2015/03/19/a-hazassag-elotti-szex-161-rombolo-hatasa/#more-3478>*

[image: kep7] <https://christianae.files.wordpress.com/2015/03/kep7.jpg>*Farkas
Istvån piarista atya, aki évtizedek alatt sok szåz fiatal életét ismerte
meg egĂ©szen közelrƑl, Ă­gy foglalja össze tapasztalatait:*

A keresztĂ©ny erkölcstan szerint az egyĂŒttjĂĄrĂĄsban kialakulĂł szexuĂĄlis
kapcsolat nem elƑre visz, hanem sok-sok Ă©rtĂ©ket, lehetƑsĂ©get elpusztĂ­t.
Paradoxnak tƱnik, de így igaz, hogy teljesebb, boldogabb az a håzassåg,
amelyben csak a håzassågkötés utån lesz eggyé a férj és a feleség.

Közel 25 éven åt több szåz fiatal életét låthattam egészen påratlan
közelsĂ©gbƑl. Ezen tapasztalataimat sƱrĂ­tik a következƑ sorok. BĂĄr Te is
megszĂ­vlelnĂ©d az itt leĂ­rtakat, s Ă­gy egyĂŒttjĂĄrĂĄsod, hĂĄzassĂĄgod valĂłban
boldog lenne!

SzedjĂŒk tehĂĄt szĂ©pen sorba, hogy milyen pusztĂ­tĂĄst vĂ©gez a hĂĄzassĂĄg elƑtti
szexuĂĄlis kapcsolat:

1. A pĂĄr Ă©letĂ©bƑl egy felhƑtlen, jĂĄtĂ©kos korszak („gyermekkor”) egyszer Ă©s
mindenkorra pĂłtolhatatlanul kimarad. JĂłl tudjuk, hogy milyen meghatĂĄrozĂł
egĂ©sz Ă©letĂŒnkre gyermekkorunk (jĂĄtĂ©k, bizalom, rĂĄhagyatkozĂĄs
). ÉletĂŒnkben
a felnƑttsĂ©g, a felelƑssĂ©g a szexuĂĄlis Ă©rĂ©ssel jelenik meg. Ha egy pĂĄr a
håzassågkötésig tartózkodik a szexuålis kapcsolattól, hallatlanul szép,
jĂĄtĂ©kos, felhƑtlen korszakkal alapozza meg jövƑ Ă©letĂ©t. Ezt kĂ©sƑbb pĂłtolni
nem lehet!

2. A sokszĂ­nƱsĂ©g ki sem Ă©pĂŒl vagy leĂ©pĂŒl. KĂ©t ember között a legkifejezƑbb
a testi kapcsolat. Amíg ez nem jöhet létre, ezer mås módon fejezik ki
figyelmessĂ©gĂŒket, ragaszkodĂĄsukat. Ha a testi kapcsolat belĂ©p, az összes
többi kifejezĂ©smĂłd hĂĄttĂ©rbe szorul. Ha a belĂ©pĂ©sig mĂĄr kiĂ©pĂŒlt egy gazdag
kapcsolatrendszer, az tovĂĄbb Ă©l: ha nem, sivĂĄr, egyhangĂș lesz kĂ©t ember
kapcsolata: „Az ĂĄgy közös. A pĂĄrna nem.” (Pilinszky JĂĄnos: Életfogytiglan)

3. A szexuålis kapcsolat a teljes önåtadåsnak és a teljes elfogadåsnak a
jele. A teljesség nem lehet egy estére vagy példåul hårom hónapra szóló.
Amikor tehåt eljåtsszåk a teljes odaadåst, holott egészen mås a valósåg,
becsapjĂĄk egymĂĄst, hazudnak egymĂĄsnak. A teljes elfogadĂĄs azt jelenti, hogy
visszavonhatatlan a döntésem. Ez csak a håzassågban igaz.

4. Egy személy szåmåra a legmegalåzóbb, ha tårgyként kezelem. Nem
tårgyként, hanem személyként fordulni a måsik felé azt jelenti, hogy
påratlan szerepet tölt be az életemben (nem pusztån szexuålis örömöm
tĂĄrgya). Az emlĂ­tett pĂĄratlansĂĄg csak a hĂĄzassĂĄgban realizĂĄlĂłdik.

5. Hogy a mĂĄsikat teljesen elfogadom, ez azt is jelenti, titkaival egyĂŒtt
szeretem. Igazån csak a titok vonzza, bƱvöli el az embert.
(Gyermekkorunkban miutĂĄn egy kisautĂłt kibeleztĂŒnk, többĂ© mĂĄr nem volt
Ă©rdekes szĂĄmunkra, kidobtuk a szemĂ©tre.) Ha kĂ­vĂĄncsisĂĄgom, erƑszakom fölĂ©be
kerekedik a måsik titkai tiszteletének, valójåban nem beszélhetek
elfogadásról, szeretetrƑl.

6. Szåzadunk betegsége az elidegenedés. Szavaink, kifejezéseink elveszítik
helyiĂ©rtĂ©kĂŒket, tartalmukat. Ha a szexuĂĄlis Ă©let ösztönkielĂ©gĂ­tĂ©ssĂ©
degradĂĄlĂłdik, lejĂĄratĂłdik, hogyan fejezzem ki szĂ­vem vĂĄlasztottjĂĄnak, hogy
egyedĂŒl Ƒt szeretem? Amikor azt mondom: egyetlenem, akkor magam sem hiszem,
mert nem az.

7. A hĂĄzassĂĄgon kĂ­vĂŒli szexuĂĄlis kapcsolatban vĂ©dtelennĂ©, kiszolgĂĄltatottĂĄ
vĂĄlik az ember. (A lĂĄgerparancsnokok nagyon tisztĂĄban voltak a
levetkƑztetĂ©s megszĂ©gyenĂ­tƑ jellegĂ©vel, Ă©ltek is vele.) A szemĂ©rmessĂ©g vĂ©di
az Ă©rtĂ©ket, a titkot, a jogtalan szemektƑl, illetĂ©ktelen szemĂ©lyektƑl. A
hĂĄzassĂĄgban ezt az Ă©rtĂ©kvĂ©dƑ szerepet ĂĄtveszi a bizalom. A hĂĄzassĂĄgon
kĂ­vĂŒli meztelensĂ©gben leomlik az elsƑ vĂ©dƑrendszer (szemĂ©rmessĂ©g), s mĂ©g
nincs meg a mĂĄsodik (bizalom), az ember Ă­gy kiszolgĂĄltatott lesz.

8. A hĂĄzassĂĄgon kĂ­vĂŒli szexuĂĄlis kapcsolatban az egyik legszentebb
valósåghoz, két ember tökéletes szeretetkapcsolatåhoz félelem, bƱntudat
kapcsolĂłdik. Nincs mögötte a teljes elkötelezƑdĂ©s biztonsĂĄga: „Te
Ă©letreszĂłlĂłan, visszavonhatatlanul az enyĂ©m vagy, Ă©s Ă©n a tiĂ©d.”

9. A test nagyon könnyen vålhat a manipulålås eszközévé. Råhajtok valakire,
testileg az enyĂ©m lehet, de ezzel egy kegyetlen zsĂĄkutcĂĄba kerĂŒlök: „Vajon
tĂ©nyleg szeret? Nem csak a hĂĄlĂłmba kerĂŒlt? ƐszintĂ©n szeret, nem csak a
trĂŒkköm köszön vissza?” – s Ă­gy nem oldĂłdik fel a magĂĄnyom, mert nem
szabadon fogadtak el.

10. Roppantul megtĂ©vesztƑ, amikor a test tĂșlhangsĂșlyos lesz a vĂĄlasztĂĄsban.
TermĂ©szetesen nagyon fontos tĂ©nyezƑ a testĂŒnk, de egy teljes Ă©let
boldogsĂĄgĂĄhoz mĂ©g fontosabb a mĂĄsik önzetlensĂ©ge, figyelmessĂ©ge, tĂŒrelme,
ĂĄldozatkĂ©szsĂ©ge, megbocsĂĄtĂĄsi kĂ©szsĂ©ge
 A „prĂłbahĂĄzassĂĄg” egysĂ­kĂș döntĂ©st
hoz. AmiĂłta ez a „divat”, azĂłta sokkal több a vĂĄlĂĄs, mint azelƑtt.

11. Az ember azåltal több az ållatnål, hogy nem determinåljåk az ösztönei.
A fĂ©rfiassĂĄg pl. nem az ösztönerƑvel mĂ©rhetƑ, hanem Ă©pp azzal, hogy valaki
mennyire ura ilyen hajlamainak. Az önfegyelem hiĂĄnya, föladĂĄsa a kĂ©sƑbbi
hĂĄzassĂĄgot is megrontja (erƑszakossĂĄg, hƱtlensĂ©g stb.).

12. A hĂĄzassĂĄg elƑtti szexuĂĄlis kapcsolat a fĂ©ltĂ©kenysĂ©g, gyanakvĂĄs,
bizalmatlansĂĄg alapjait rakja le. Partnerem ma velem Ă©l hĂĄzassĂĄgon kĂ­vĂŒli
szexuĂĄlis Ă©letet. Holnap hĂĄzastĂĄrsam lesz, s mivel az Ƒ nemi Ă©lete eddig
sem korlĂĄtozĂłdott a hĂĄzas kapcsolatra, bĂĄrkivel megcsalhat. A hĂĄzastĂĄrsi
hƱsĂ©gre a legnagyobb garancia: a hĂĄzassĂĄgkötĂ©s elƑtt megtapasztalom, hogy a
partnerem irånyomban (is) mennyire ura ösztöneinek.

13. Egy hĂĄzassĂĄg teherbĂ­rĂĄsa attĂłl fĂŒgg, hogy mennyire szabadon vĂĄllaltam.
KrĂ­zisekben jĂł visszagondolni arra, hogy milyen hosszĂș idƑn ĂĄt teljesen
fĂŒggetlenĂŒl (szexuĂĄlis kapcsolat nĂ©lkĂŒl) Ă©ltĂŒnk egymĂĄs mellett, s Ă­gy Ă©rett
meg egy erƑs, szabad döntĂ©s. Mennyire szomorĂș arra gondolni, hogy
belesodródtam egy házasságba: „Valójában nem akartam, de pofátlanság lett
volna nĂ©gy Ă©v egyĂŒttĂ©lĂ©s utĂĄn otthagyni”, ”Jött a gyerek” stb. A sodrĂłdĂĄs,
a kényszer mindig értékpusztító.

14. Ami a testhez kapcsolĂłdik, abban jelen van az elmĂșlĂĄs, a halĂĄl. Ez igaz
a szexuĂĄlis kapcsolatra is. Ezt a tĂ©nyezƑt a hĂĄzassĂĄgon belĂŒl az Ă©letadĂĄs
lehetƑsĂ©ge ellensĂșlyozza. A hĂĄzassĂĄgon kĂ­vĂŒl pedig csak a mulandĂł gyönyör
szolgĂĄlata van jelen:
„CimborĂĄk, a kĂ©j, a tivornya
Testet gyĂșjt Ă©s lelket aszal.
De rĂșt lesz, de fekete, ronda
Az ember, mikor belehal!”
(Francois Villon)

15. A hĂĄzassĂĄgban van több olyan idƑszak, amikor nem Ă©lhetnek hĂĄzasĂ©letet a
pĂĄrok (gyermek szĂŒletĂ©se, betegsĂ©g stb.) Ha a hĂĄzassĂĄgkötĂ©s elƑtti
megtartĂłztatĂĄs idejĂ©n kiĂ©pĂŒl egy gazdag jelzĂ©srendszer a kölcsönös szeretet
kifejezĂ©sĂ©re, akkor ezekben az idƑszakokban is Ă©lƑ marad a kapcsolat. A
szeretet jelzĂ©sĂ©re pĂĄratlan lehetƑsĂ©g a testi kötödĂ©s, de ez csak akkor
hiteles, ha az Ă©let összes terĂŒletĂ©n egyedĂŒlĂĄllĂłan fontosnak tartom a
tĂĄrsamat.

16. Hogyan tekinthet öregkoråra az, akinél a szeretet fogalmåhoz
szĂŒksĂ©gszerƱen hozzĂĄtartozik a szexualitĂĄs fogalma? Ezzel a szemlĂ©lettel az
öregkor ĂŒres, kĂ©tsĂ©gbeejtƑ. Ha viszont van egy szĂ©p „tavasz”, amelyben az
illetƑ megtapasztalja, hogy milyen gazdag lehet a kapcsolat testi kötƑdĂ©s
nĂ©lkĂŒl is akkor az „Ƒszre” is Ă©s a „tĂ©lre” is remĂ©nnyel tud tekinteni.

A felsorolt 16 szempont vilĂĄgnĂ©zettƑl fĂŒggetlenĂŒl minden ember szĂĄmĂĄra
megszívlelendƑ. AlapvetƑ emberi tapasztalatokra hivatkoztunk; bizonyára te
is sokat ĂĄtĂ©ltĂ©l ezekbƑl.

A teljessĂ©g kedvéért mĂ©g idetennĂ©nk egy olyan Ă©rvet, amely az istenhĂ­vƑknek
jelent sokat:

17. ÉletĂŒnknek Ă©s testĂŒnknek is Isten a gazdĂĄja. Sem a sajĂĄt testem, sem a
partneremé nem az én tulajdonom. Isten tulajdonjogåt sértem a håzassågon
kĂ­vĂŒli szexuĂĄlis kapcsolattal. A hĂĄzassĂĄgban Ɛ egymĂĄsnak ajĂĄndĂ©koz
bennĂŒnket, tehĂĄt innen kezdve nem sĂ©rtĂ©s, nem lopĂĄs a szexuĂĄlis kapcsolat,
hanem kizårólagossågåval visszavonhatatlansågåval épp megsejtet valamit
abbĂłl, hogy hogyan szeret engem az Isten.

Ha a felsorolt 17 szempontot ĂĄtgondoljuk, be kell lĂĄtnunk, hogy az EgyhĂĄz
szigorĂșnak tƱnƑ erkölcsi rendszerĂ©vel nem eltiltani akar valamitƑl, hanem
egy teljesebb Ă©let, teljesebb boldogsĂĄg felĂ© szeretne elvezetni bennĂŒnket.

Farkas IstvĂĄn piarista


*Szexualitásról, szerelemrƑl bƑvebben – ajánljuk! *

*Web:*
Biztos Út blog <http://biztosut.blogspot.hu/> – KĂ©rdĂ©sek, egyenes vĂĄlaszok,
tanĂșsĂĄgtĂ©telek
TestĂŒnk teolĂłgiĂĄja <http://www.testteo.hu/> – KözössĂ©g, programok,
könyvajånló

*Könyv:*
M. B. Bonacci: Igazi szerelem
<http://szitkonyvek.hu/kereses/Qm9uYWNjaSwgTWFyeSBCZXRo> – KĂ©rdĂ©sek,
amelyekre vĂĄlaszt talĂĄlsz
<https://christianae.files.wordpress.com/2015/03/bonacci.doc> a könyvben
Tomka Ferenc: Biztos Ășt <http://szitkonyvek.hu/termek/1419>
Gabriele Kuby: Only You – LetölthetƑ
<https://christianae.files.wordpress.com/2015/03/gabriele_kuby_only-you.pdf>


*VideĂł: *Hol van a SzentĂ­rĂĄsban, hogy ƑrizzĂŒk meg a tisztasĂĄgot a
hĂĄzassĂĄgig?
<https://www.parkatt.hu/hungary/rolunk/parkatt-hu-tanacsado-reszletes/cikk/hol-van-a-szentirasban-hogy-orizzuek-meg-a-tisztasagot-a-hazassagig-1.html>
– Hodász András elƑadása
PĂĄrkapcsolatrĂłl, szexualitĂĄsrĂłl ƑszintĂ©n
<https://www.parkatt.hu/hungary/rolunk/parkatt-hu-tanacsado-reszletes/cikk/parkapcsolatrol-szexualitasrol-oszinten-1.html>
– KrĂșdy TamĂĄs Ă©s ZsĂłfia, a pĂĄrKatt.hu elindĂ­tĂłinak elƑadĂĄsa
A szerelem hormonjai <https://www.youtube.com/watch?v=Xo9oBm_eTf4> – Dr.
Gloviczki Eszter elƑadása (1–3)
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML ĂĄllomĂĄny ĂĄt lett konvertĂĄlva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20150320/974498a1/attachment.html 


További információk a(z) Grem levelezőlistáról