[Grem] !!prognzis homoszexualits gyben magyar keresztnyeknek

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2015. Aug. 3., H, 08:57:35 CEST


 Mire számítsunk homoszexualitás-ügyben?
2015. augusztus 03. hétfő, 06:05 | Írta: Szabados Ádám
http://talita.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=2325:mire-szamitsunk-homoszexualitas-uegyben&catid=52:egyuett&Itemid=79


*[image: homo jovo]A nyugati trendeket figyelve néhány prognózist szeretnék
felvázolni azzal kapcsolatban, hogy mire számítsunk itt Magyarországon
homoszexualitás-ügyben.*







A most következő gondolatokat pár hónapja fogalmaztam meg, de most érzem
igazán aktuálisnak közölni. A nézőpontom mellett ezúttal nem fogok
részletesen érvelni, csak jelzem (ha ez még nem lenne elég nyilvánvaló),
hogy evangéliumi keresztényként írok, aki egyrészt *Isten igéjét minden
korban érvényes tekintélynek tartom*, másrészt, illetve éppen ezért *a
házasság és a szexuális etika kérdésében határozottan és egyértelműen a
Jézus által is megerősített egyöntetű bibliai tanítást vallom, melyet a
keresztény egyház kétezer éves hagyománya is tanúsít.* E szerint a házasság
egy férfi és egy nő életre szóló szövetsége, a szexuális egyesülés pedig
csak ezen a szövetségen belül megengedett, minden más formában bűn. (Ha
valaki a konkrét érveimre is kíváncsi, bőven találhat erről írásokat ezen a
honlapon <http://divinity.szabadosadam.hu/?cat=15>.)

A különösebb prófétai meglátást nem igényelő prognózisaim tehát a
következők:


*1. A homoszexualitás társadalmi megítélése nálunk is radikálisan meg fog
változni.*

A kultúránkban alapvetően *nyugati szelek fújnak, ezért könnyen
megjósolható, hogy a homoszexualitás megítélésében is jelentős változások
lesznek. Ezek a változások már most zajlanak.* Alaptörvény ide vagy oda, a
magyar társadalom ítélete a homoszexuális életmóddal kapcsolatban már ma is
jelentősen megengedőbb, mint néhány éve, és ez a folyamat előreláthatóan
folytatódni fog. *Meghatározó online sajtóorgánumokban (pl. Index, Origo,
hvg.hu <http://hvg.hu>, 444) egy ideje már kizárólag a nyugati liberális
nézőpont érvényesül*, melynek két fő ismérve, hogy 1) a homoszexuális
életmód helytelenségét bármilyen formában megfogalmazók „homofóbok", 2*) a
„jófejség" kritériuma pedig a „melegség" teljes, feltétel nélküli
elfogadása.* (És ugye ki akarna megbélyegzett lenni, amikor lehet „jófej"
is?) Középiskolás fiaim osztálytársai mostanság bőszen *cserélik
szivárványosra a profilképüket, ahogy azt nyugatról látják*. Lesznek persze
ellenreakciók a magyar társadalomban, melyek időnként kulturált és
értelmes, máskor bunkó és cizellálatlan formában nyilvánulnak majd meg, és
valószínűleg erősebben, mint Nyugat Európában, a felvilágosodás szekere
azonban ezúttal sem fog megállni az ország határainál, és a melegházasság
kérdése rövid időn belül nálunk is reális lehetőségként merül fel. Miért
fontos ez? Mert * ebben a közegben **kell Jézus követőinek maradnunk,
megtartva az Isten parancsolatait.*

*2. Az apostoli tanítástól való elhajlás fájdalmasan gyakori lesz a hívők
közt.*

*A homoszexualitás társadalmi megítélésének változása** a keresztényeket
választás elé állítja.* Sok ezer éves tapasztalatunk van arról, *milyen
nehéz Isten népe számára,* *hogy hűséges maradjon Isten
parancsolataihoz*, *amikor
a tágabb kultúra komolyabb nyomást helyez rá. *Most is ez a helyzet. *Rengeteg
„meleg" ember személyes története fogja bejárni a sajtót, ami a hitüket
érzelmi alapon megélő hívők közül sokakat meg fog nyerni és el fog sodorni
bibliai meggyőződésétől.* A liberális érvek kizárólagos igénnyel fogják
dominálni a közbeszédet, *azt a benyomást keltve* a hívőkben is, *hogy a
homoszexualitással kapcsolatos tudományos és társadalmi viták alapvetően
eldőltek, ami az igényesebben gondolkodók közül is sokakat eltántorít majd.*
Arra számítok, hogy *emiatt egyre több keresztény fogja feladni a
házassággal és a szexualitással kapcsolatos bibliai tanítást.* Lesznek a
trendnek okos szószólói, akik érveket szolgáltatnak ehhez a* hitehagyás*hoz.
Nem *azt mondják majd, hogy* a Biblia tanítása elfogadhatatlan, hanem *ahogy
az más korokban is történni szokott, éppen exegetikai, hermeneutikai
érvekkel próbálják a keresztény hitet a kulturális trendekhez igazítani*.
Az apostoli tanítástól való elhajlás ettől még nem lesz kevésbé egyértelmű,
csak *a kusza teológiai diskurzus miatt nem mindenkinek lesz ez nyilvánvaló*.
*Isten megrostálja a népét, és mint az első századok üldöztetései és
eretnekségei idején,* *most is lesznek bukottak és eltévelyedők.* Köztük
olyanok is (és ez fog legjobban fájni), akikkel korábban váll-vállvetve
küzdöttünk az evangéliumért. Mostantól értük is harcolni fogunk.

*3. A kérdés elkerülhetetlen átgondolása miatt ugyanakkor tisztábban is
fogunk látni.*

*Egy-egy téma mélyebb átgondolását* *gyakran tévtanok felbukkanása tette
szükségessé, a tévelygések így közvetve hozzájárultak az ortodoxia
erősödéséhez is.* Ha az egyszer s mindenkorra a szentekre bízott hitet
erősebben megragadjuk, a küzdelmek által szilárdabbakká is válhatunk. A
Szentháromság tanának megfogalmazását például az ariánus eretnekség
indokolta. Krisztus követői kezdettől vallották az Úr Jézus istenségét, de
az arianizmus tette szükségessé a kérdés mélyebb átgondolását és teológiai
megfogalmazását. *A keresztény szexuális etika* radikális
újraértelmezéséről *szóló 21. századi vita* *hasonló teológiai reflexiót
tesz ma szükségessé.* Ezt a munkát a mostani generációnak kell elvégeznie.
Arra számítok, hogy ahogy a kultúra hatására alaposan körbejárjuk a
homoszexualitás jelenségét, *nem csak* *a zavar,* *hanem a tisztánlátás is
növekedni fog Krisztus követőiben.* Ha ragaszkodunk Isten igéjéhez és
parancsolataihoz, szeretjük felebarátainkat, a pásztori eszköztárunk
bővülni fog, homoszexuális hajlamú embertársainkat nagyobb érzékenységgel
tudjuk segíteni, árnyaltabb lesz a nyelvezetünk, és talán a saját
életünkben is tisztábban látjuk Isten kinyilatkoztatott akaratát. Ez
pozitív hozadéka lehet e*nnek az egyébként eléggé szomorú és kusza
történetnek.*

*4. Új törésvonalak és új szövetségek jönnek létre a kereszténységben.*

A homoszexualitás megítélésének kérdése *meg fogja osztani a
keresztényeket. Súlyos konfliktusok fognak kialakulni*. Pál szerint szükség
van szakadásokra, hogy a kipróbáltak nyilvánvalóvá váljanak köztünk (1Kor
11,19). *Ezek a szakadások évek óta jelen vannak *a nyugati kereszténységben
. Észak-Amerikában egy afrikai érsekség alá behúzódva új anglikán felekezet
jött létre, leszakadva a szivárványos zászlót magasba emelő amerikai
Episzkopális Egyházról. Skóciában szintén a homoszexualitás megítélése
miatt váltak ki jelentős evangéliumi gyülekezetek a Skót Presbiteriánus
Egyházból. Nem tudom, lesz-e olyan felekezet Magyarországon, mely elindul
ebbe az irányba, de arra mindenképpen számítok, hogy új törésvonalak
keletkeznek. *Az a tény, hogy ma már magukat evangéliumi hívőknek nevező
véleményformálók is részt vettek a Pride-on (már a dolog szemantikája is
elgondolkodtató), ezt a prognózist eléggé valószínűsíti.* Ezzel egy időben*
azonban új szövetségek is keletkeznek majd. Ahogy nyugaton történt, a hívők
megfogják majd egymás kezét, és átnyúlnak akár átjárhatatlan falak fölött
is. Evangéliumi, katolikus és ortodox keresztények közelebb lépnek
egymáshoz,* hogy ne fázzanak a nyugati szelektől. A keskeny út láthatóbb
lesz, és akik valóban Krisztust követik, ezen az úton talán egymást is
könnyebben megtalálják.

Ma alapvetően *bátorságra, hűségre és tisztánlátásra van szükségünk.
*Bátorságra,
hogy szembenézzünk a korszellemmel, hűségre, hogy szilárdan kitartsunk az
apostoli hit mellett, és tisztánlátásra, hogy ne üljünk fel semmilyen
megtévesztésnek. Új Iréneuszokra és Athanaszioszokra is szükségünk van,
akik *képesek fülön csípni* *a tévelygést,* megtalálni ehhez a megfelelő
szókincset, és irányt mutatni Isten népének ezekben a zavaros időkben. A*
teológiai tisztázás *időszaka tőlünk nyugatabbra már komoly eredményeket
ért el (ajánlom például ezt a portált <http://www.livingout.org/>), ez a
magyar egyházi környezetben is előrevivő lehet. Félnünk azonban nem kell,
mert *ahogy Krisztus ígérte, velünk lesz minden napon a világ végezetéig.
Nekünk most ez a küzdelem jutott (Júd 5), ebben kell megállnunk szilárdan,
rendíthetetlenül* (Kol 2,5), hogy a külső és belső nyomás hatására
valamiképpen *el ne sodródjunk az apostoli hagyománytól *(Zsid 2,1).
Evangéliumot addig tudunk hirdetni saját nemük felé vonzódó
embertársainknak is, meg mindenki másnak is, amíg vigyázunk erre a drága
kincsre (2Tim 1,13-14).
*Forrás: A szerző blogja* http://divinity.szabadosadam.hu/
*Kép*
<https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/31/fc/4e/31fc4ec38465f89e7b2d009d6a673ceb.jpg>
--------- kvetkez rsz ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20150803/144713e0/attachment.html 


Tovbbi informcik a(z) Grem levelezlistrl