[Grem] F.ppa / 12. katekzis a csaldrl, a hzassgrl
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2015. pr. 29., Sze, 22:28:21 CEST
Ferenc pápa
2015. április 29. szerda 16:50
http://magyarkurir.hu/hirek/ferenc-papa-ugyanazert-munkaert-noknek-ugyanazt-berezest-kell-kapniuk
Április 29-én az általános kihallgatás keretében Ferenc pápa tizenkettedik
katekézisét tartotta a családról. Hangsúlyozta: alaposan végig kell
gondolnunk, miért csak kevés fiatal köt házasságot; a keresztényekre nagy
felelősség hárul, hogy tanúságot tegyenek a házas élet szépségéről.
<http://magyarkurir.hu/img.php?id=60843&img=o_0429katek.jpg>
Kedves testvéreim, jó napot kívánok!
*A Teremtés könyvének két elbeszélése* alapján már elgondolkodtunk arról, *mi
Isten eredendő terve a férfi-nő emberpárral, most pedig egyenesen Jézusra *
tekintünk.
Evangéliumának elején János evangélista elbeszéli* a kánai menyegző
történeté*t, amelyen Szűz Mária és Jézus is jelen volt tanítványaival (vö.
Jn 2,1–11). Jézus nemcsak részt vett a házasságkötésen, hanem a bor
csodájával „megmentette az ünnepet”! *Első csodajelét tehát, mellyel
kinyilatkoztatta dicsőségét, egy házassághoz kapcsolódóan művelte, Mária
gyengéd anyai ösztönzésére hajtotta végre ezt a mozdulatot, amellyel mély
rokonszenvét fejezte ki az ott születő család iránt.* Ez emlékeztet minket
a Teremtés könyvére, amikor Isten befejezi a teremtés munkáját és
megalkotja mesterművét, mesterműve pedig a férfi és a nő. És itt azt
látjuk, hogy csodáit Jézus éppen ezzel a mesterművel kezdi meg: a
házassággal, egy lakodalomban, a férfival és a nővel. Jézus ezáltal azt
tanítja nekünk, hogy* a társadalom mesterműve a család: az egymást szerető
férfi és nő! Ez a mestermű!*
A kánai menyegző óta sok minden megváltozott, de Krisztus ott művelt
„csodajelének” mindig érvényes üzenete van.
Manapság nem egykönnyen beszélünk a házasságról mint az idő folyamán, a
házasok életének egyes állomásain megújuló ünnepről. Tény, hogy *egyre
kevesebben házasodnak meg, tény, hogy a fiatalok nem akarnak megházasodni.
Sok országban pedig növekszik a válások száma, és csökken a született
gyermekeké.* Mivel *nehéznek bizonyul együtt maradni – akár mint pár, akár
mint család *–, *egyre gyakrabban és egyre korábban megszakítják a
kapcsolatot, ennek következményeit pedig elsődlegesen a gyermekek viselik.*
Ha már kiskorodtól fogva azt tapasztalod, hogy a házasság csak egy
„bizonyos időszakra szóló” kötelék, számodra öntudatlanul is ezt fogja
jelenteni. *Sok fiatal jut el ugyanis arra a döntésre, hogy lemond egy
visszavonhatatlan kötelék vállalásáról és a tartós családról mint
élettervről.* Úgy látom,* nagyon komolyan végig kell gondolnunk, **miért
érzi úgy sok fiatal, hogy „nem képes” megházasodni.* * Az ideiglenesség
kultúrája vesz körül minket: minden csak átmeneti, úgy tűnik, semmi sem
végleges.*
Manapság ezek a házasságot kötni nem kívánó fiatalok aggodalomra adnak
okot: miért nem kötnek házasságot a fiatalok?* Miért választják inkább **az
együttélést, *sokszor* „korlátolt felelősségvállalással”*? Sokan –
megkereszteltek is – *miért *csak kevéssé bíznak a házasságban és a
családban? Igyekeznünk kell ezt megérteni, ha azt szeretnénk, hogy a
fiatalok megtalálják a helyes utat, amelyen járniuk kell. *Miért **nincs
bizalmuk a családban?*
*Nem csak anyagi jellegű nehézségek* játszanak itt szerepet, még ha ezek
valóban komolyak lehetnek is. *Sokan úgy vélik, hogy az utóbbi évtizedekben
végbement változásokat a nő emancipációja indította el. De ez az érvelés
sem állja meg a helyét, ez hamis, nem igaz! *Ez a férfi uralkodásra való
törekvésének egyik megnyilvánulási formája, *a férfi ugyanis mindig
uralkodni akar a nő felet*t. Leszerepelünk, ahogyan Ádám is, amikor azt
kérdezte tőle Isten: „Miért ettél a fa gyümölcséből?”, ő pedig azt felelte:
„Az asszony adta nekem.” Tehát az asszony hibája! Ó, szegény asszony!* Meg
kell védenünk a nőket!* Valójában szinte minden férfi és nő stabil érzelmi
biztonságra, szilárd házasságra és boldog családra vágyik.* A felmérések
szerint a fiatalok értéklistájának első helyén minden esetben a család áll,*
d*e a tévedéstől való félelmük miatt sokan gondolni sem akarnak
családalapításra; sokan, bár keresztények, nem terveznek szentségi
házasságot kötni,* *mely a szövetség egyetlen és megismételhetetlen jele s
ezáltal a hitről való tanúságtétel lenne.* Talán ez a *tévedéstől való
félelem a legnagyobb akadálya* annak, *hogy elfogadják Krisztus szavát, aki
megígérte kegyelmét a házas szövetségnek és a családnak.*
A keresztény házasság áldottságáról való legmeggyőzőbb tanúságtétel a
keresztény házaspár és család szép élete! Ennél hatásosabban nem lehet
felragyogtatni a szentség szépségét! *Az Isten által megszentelt házasság
megőrzi azt a köteléket a férfi és a nő között, amelyet Isten a világ
teremtésétől fogva megáldott; a béke és jóság forrása az egész házasélet és
családi élet számára.** A kereszténység kezdeti időszakában például a férfi
és a nő közötti kapcsolatnak ez a nagy méltósága felülkerekedett* *az
akkoriban egészen megszokottnak tartott visszaélésen, tudniillik a
férjeknek azon a jogán, hogy kitaszítsák feleségüket, a legálságosabb és
legmegalázóbb indokokkal.* A család evangéliuma, az evangélium, amelyet épp
ez a szentség hirdet, legyőzte a kitaszítás szokásos kultúráját.
*A házasok közötti teljes egyenlőség keresztény magjának ma új gyümölcsöket
kell teremnie*. A házasság társadalmi méltóságáról szóló tanúságtétel ezen
az úton lesz a legmeggyőzőbb: a vonzó tanúságtétel útján, a házasfelek
közötti kölcsönösség és egymás kiegészítésének útján.
Ezért nekünk, keresztényeknek, sokkal többet kell követelnünk ezen a téren.
Például: *határozottan ki kell állnunk azon jog mellett, hogy ugyanazért a
munkáért ugyanazt a bérezést kapják;* *miért tartják az emberek
normálisnak, hogy a nők kevesebbet keressenek, mint a férfiak?* Nem!
Ugyanazok a jogaik! Az egyenlőtlen elbírálás igazi botrány! Azután *mindig
valódi értékként el kell ismerni a nők anyaságát és a férfiak apaságát,
mindenekelőtt a gyermekek javára*. Hasonlóképpen *a keresztény családok
vendégszeretete is* rendkívüli fontosságot nyer manapság, különösen, amikor
szegény, elnyomott, családi erőszakot szenvedett emberekről van szó.
Kedves testvéreim! *Ne féljünk meghívni Jézust a lakodalomba, ne féljünk
meghívni otthonunkba, hogy velünk legyen és őrizze családunkat. Ne féljünk
meghívni Máriát, az ő anyját sem! A keresztények, amikor „az Úrban”
összeházasodnak, Isten szeretetének hatékony jelévé válnak*. A keresztények
*nemcsak* *önmagukért *kötnek házasságot:* az Úrban házasodnak össze, az
egész közösség, az egész társadalom javára.*
A keresztény házasság e szép hivatásáról beszélek majd a következő
alkalommal is.
Fordította: Tőzsér Endre SP
Forrás: Vatikáni Sajtóosztály
Fotó: L’Osservatore Romano
Magyar Kurír
--------- kvetkez rsz ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20150429/02990959/attachment.html
Tovbbi informcik a(z) Grem levelezlistrl