[Grem] lenynevel intzet laki / gyermekbntalmazs / helyes bnsmd / veszlyek

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2014. Okt. 2., Cs, 05:35:27 CEST


 Mit lehet tenni a Leánynevelő Intézet lakóiért?
2014. október 01. szerda, 06:11 | Írta: Kölnei Lívia
http://talita.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=2036:mit-lehet-tenni-a-leanynevel-intezet-lakoiert&catid=48:gyerek&Itemid=71


*[image: Leanynevelo1]Rákospalota-Kertváros legismertebb és számomra
legtitokzatosabb épülete a Leánynevelő Intézet. A környéken élő, rideg
nevelési elveket valló anyukák 1899 óta azzal riogathatják lányaikat, hogy
„ha rossz leszel, oda kerülsz!" Az ERGO sajtótájékoztatóján végre
lehetőségem nyílt rá, hogy belépjek a kívülről erődre emlékeztető, belülről
azonban kastélyparkra hasonlító intézménybe.*





*Gyerekként mindig borzongással ültem a buszon, amikor a Leánynevelő nagy
kőkerítése mellett haladtunk: a kerítés teteje üvegszilánkokkal volt
kirakva, és szöges dróttal volt biztosítva.* *Ma már sokkal szelídebb
külsejű a kerítés,* a főkapu mellett betekintve pedig kisebb kastélyhoz
hasonló épületeket láthatnak a kíváncsi szemek.

„A Leánynevelő Intézetet 1890-ben alapították Rákospalotán, amely akkor még
önálló település volt, nem tartozott Budapesthez. Az intézmény 1899-ben
költözött mai területére. A kertben álló romantikus jellegű épületet
Sommariva gróf építette az 1850-60-as években, később Horváth Mihály
püspök, történetíró nyaralója volt, végül a környék földesura, Károlyi
István gróf tulajdonába került, az ő családjától vásárolták meg a
területet.
A telek keleti és nyugati oldalára kétszázhuszonöt méter hosszú, két és fél
méter magas téglafalat emeltek. Az intézet területének kialakítása 1899-től
1904-ig tartott, a legtöbb épületet ez idő alatt építették.* Építészeti
szempontból kiemelkedő a neoromán jellegű kápolna, amelyet római katolikus
szertartásokra rendeztek be, de az épületben helyet kapott a közös
protestáns és izraelita imaterem is. *
[image: Leanynevelo3]*A növendékek elhelyezésére négy egyemeletes épületet
emeltek, amelyekben épületenként két-két család lakott. A növendékcsaládok
körülbelül húsz főből álltak. Családfőknek csak okleveles elemi iskolai
tanítónőket alkalmaztak, és komoly protekcióra volt szükség az állás
elnyeréséhez.* Gyakorlatilag szülőszerepet töltöttek be a növendékek
életében úgy, mint egy családban az anya."
Olvassák el <http://www.leanynevelo.hu/az-intezmenyrol/hagyomany-es-jelen>az
intézmény további történetét is, érdekes!

Az épület külseje ma már jobban tükrözi azt a szellemiséget, hogy* itt a
büntetés helyett a nevelésen, a bűnelkövetéshez vezető hiányosságok
pótlásán van a hangsúly. Ebben próbál segíteni az Európai Regionális
Szervezet <http://www.ergo-net.hu/index.php/hu/> (ERGO) *„Nyitott szemmel
az ifjúság védelmében" projektje.

A *gyermekbántalmazás, az erőszak, az emberkereskedelem, a prostitúció és a
reménytelenség ördögi köré*t mutatja be az ERGO megbízásából készült
figyelemfelhívó
rövidfilm <https://www.youtube.com/watch?v=8KlF9cVDZVI>, amelyet a
Rákospalotai Leánynevelő Intézetben mutattak be a sajtó munkatársainak. A
kifejezetten felnőtteknek készült spot* célja a társadalom érzékenyítése*.
A rövidfilm felhívja a figyelmet arra, hogy* a gyermekbántalmazás milyen
következményekkel járhat. Az áldozat ördögi körbe kerül, melyet nagyon
nehéz megszakítani, kikerülni belőle.** Szükség van a nyitott szemű és
szívű családtagokra, szomszédokra, pedagógusokra, védőnőkre, orvosokra,
lelkészekre, akik segítenek kikerülni* *ebből a borzalomból.* Fontos, hogy
ne maradjon feltáratlanul, kivizsgálatlanul, rejtve gyermekek, fiatalok
bántalmazása. „*Ha nem csukott szemmel megyünk el a problémák mellett,
hanem teszünk valamit, akkor elkezdődhet a gyógyulás" *– mondta el a
sajtóbemutatón Ékes Ilona, az ERGO elnöke, aki kiemelte, hogy sok esetben*
a bántalmazók is olyan bántalmazottként kezdték, akik nem kaptak
segítséget.*

Milyen hiányosságokat is kell(ene) pótolni a lányok életében? Az intézetben
zajló életbe dr. Hatvani Erzsébet igazgatóhelyettes vezette be a
hallgatóságot.
[image: ERGO sajtotajekoztato]
Általános tapasztalata a nevelőknek, hogy *a bűncselekmények elkövetésében
nagy szerepet játszik a „szociális deficit"**: a normális családról, a
szerető emberi kapcsolatokról szerzett tapasztalat** hiánya,* *a gyenge
problémamegoldó- és döntéshozó-képesség, az agresszió kezelésének és más
szociális készségeknek a hiánya.* A bíróság által elítélt vagy előzetes
letartóztatásba helyezett kiskorú lányok mellett – 2006 óta –
gyermekvédelmi okokból is kerülhetnek ide olyan lányok, akik pszichés
tüneteik vagy kábítószer-függőségük miatt speciális gyermekotthoni
elhelyezésre szorulnak.

*A bűnelkövető lányok jelentős része egyben áldozat is, tehát
feldolgozatlan traumákat hordoznak* (*elhanyagolták, bántalmazták vagy
szexuálisan kihasználták őket).* *Alapélményük, hogy az őket elhagyó vagy
bántalmazó felnőttek semmilyen büntetésben nem részesültek a tettükért.* *Az
agresszió átélése vagy agressziót szül, vagy tartósan áldozati státuszba
süllyed a szenvedő alany.*

„Társadalmi szintű elfojtás alatt volt ez a téma" – mondta Kugler Gyöngyi,
pszichológus és igazságügyi szakértő, aki egy évtizede foglalkozik
szexuális abúzust elszenvedett gyermekekkel. *„Az érintett gyermekek nagy
része óvodáskorú*, és* a bűncselekmény a családon belül történik, gyakran
titokban, játéknak álcázva, „a szeretet jegyében", ami sokszorosan
megnehezíti a probléma észlelését.*" Kulcsfontosságúnak tartja az óvodás
korú gyermekek saját szintjükön történő felvilágosítását és a szülők
tájékoztatását arról, *miről ismerhetik fel, ha gyermeküket szexuális
atrocitás érte, és mit tegyenek ebben az esetben.*

A *nevelők feladatá*nak ellátása, a kísérlet,* hogy a lányok helyzetén
javítsanak, szinte emberfeletti erőt igényel. A lányok részéről is
küzdelmet igényel, hogy életük a társadalmi átlag irányában folytatódhasson
felnőtt korukban. A nevelők kapnak kívülről támogatást,* ugyanakkor* külső
veszélyek is leselkednek a neveltekre. *
[image: Leanynevelo5]Simonné dr. Berta Krisztina helyettes államtitkár
elmondta, hogy segítséget jelent például a legutóbbi BTK-változás, amely a
„kizsákmányolás" fogalma alá rendelte a különféle „bántalmazós-kihasználós"
bűncselekményeket (pl. a családon belüli erőszak formáit, a prostitúcióra
kényszerítés bizonyos formáit, köztük az emberkereskedelmet). Ma már a
hatóságok hozzáállása is pozitívan változik, *egyre inkább háttérbe szorul
az áldozatok hibáztatása **(„úgy kell annak a nőnek, minek provokálta a
férfit!"*) – ehhez azonban érzékenyítő tréningek sorára van szükség, hogy a
rendőrök együtt tudjanak érezni az áldozatokkal. A hatósági
áldozatirányítási rendszer is összehangoltabban működik ma már – ők azok,
akik segíteni próbálnak azoknak, akik felismerik, hogy ők áldozatok, és ki
akarnak szabadulni helyzetükből. *Nagyon kevés az állam által fenntartott
áldozatsegítő intézmény*, ezért *nagy szükség van a civil és egyházi
segítségre ezen a téren is*. A Leánynevelő Intézet számára külső segítséget
jelentenek például azok a gyülekezetek, amelyeknek néhány tagja vállalja,
hogy egy-egy jó magaviseletű lányt időnként elvisz magához, hogy a lányok
normálisan működő családokat is láthassanak. Nem könnyű és komoly mentális
felkészítést igénylő gesztus ez:* a lányok ugyanis többnyire nem ismerik a
hála érzését, és hangulatuk is nagyon ingadozó, amivel a fogadóknak jó
tisztában lenniük.*

[image: Leanynevelo2]A gyermekprostitúció elleni küzdelem a leánynevelő
intézetekben különösen fontos, mert* a külső veszély ott támad, ahol a
lányok a legsebezhetőbbek*:* a szeretet- és kapcsolódás-éhség, a magánytól
való félelem helyén.** A stricik, a futtatók éppen az ilyen labilis lelki
világú, szilárd kapcsolatokkal nem rendelkező lányokat várják, hogy
kezdetben talán szerelmet hazudva, később már csak kényszerrel vagy az
anyagi jólét csábításával prostitúcióra kényszerítsék őket. **A lányok
pedig többnyire el is hiszik, hogy csak ez az egy lehetőség nyitott
számukra. Az is előfordulhat, hogy a kimenőkön már prostituálódott nagyobb
lányok beszélik rá a kisebbeket, hogy ők is erre az útra lépjenek*. De* a
nevelők nem adják fel, és próbálják egyénre szabottan is fejleszteni a
gyerekek műveltségét, gondolkodásmódját, erkölcsi érzékét, társas
viselkedését. Megpróbálják pótolni a gyerekkorukból kimaradt
sikerélményeket, ötleteket adnak a szabadidő hasznos eltöltéséhez, a
kreativitást ébresztgetik bennük, tanítják nekik a hétköznapi élethez
szükséges praktikus tudnivalókat is.*
A tartalmas sajtótájékoztató után részt vehettem még egy csodálatos
előadáson a Láthatatlan Színház
<http://www.jelenletmuhely.hu/lathatatlan/>rendezésében.
Előadásaikkal ők is részt vesznek majd a Leánynevelőben élő lányok
önismeretének és bizalmának mélyítésében. Mindenki maga volt a főszereplője
ennek a 15 perces bemutatónak. Bekötött szemmel mentem végig egy virtuális
életszakaszon, a születésemtől a világba való kilépésemig, felnőttkorom
küszöbéig. Az életút hangokból, zenéből és suttogva kiejtett szavakból,
érintésekből, szagokból, tapintó érzékelésből tevődött össze. Az élmény –
különösen ebben a környezetben – megerősítette azt, amit már tudtam: olyan
hatalmas gazdagsággal érkeztem meg felnőttként ebbe a világba, amelyből
bőven lenne mit adakoznom azoknak, akiknek mindebből alig jutott.

[image: Leanynevelo4]


*A Leánynevelőről készített fotók a szerző felvételei.A csoportképen:
Kugler Gyöngyi pszichológus, Simonné Berta Krisztina h. államtitkár, Ékes
Ilona, az  ERGO elnöke, Hatvani Erzsébet igazgatóhelyettes, Szim András
igazgató. *
--------- kvetkez rsz ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20141002/9e127f29/attachment.html 


Tovbbi informcik a(z) Grem levelezlistrl