[Grem] F.pápa / nagyböjti üzenet, 2014

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2014. Már. 8., Szo, 07:08:47 CET


Ferenc pápa nagyböjti üzenete 2014
http://www.magyarkurir.hu/hirek/ferenc-papa-nagybojti-uzenete-2014?utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_kereszteny_201403

*Szegénnyé lett, hogy szegénységével gazdagítson minket (vö. 2Kor 8,9)*

<http://www.magyarkurir.hu/sites/default/files/hirek/Heni/francisfeetwashing.jpg>Kedves
Testvéreim!

*Nagyböjt alkalmából néhány gondolatot ajánlok figyelmetekbe, melyek
segíthetnek a megtérés egyéni és közösségi útján*. Szent Pál kifejezéséből
merítem az alapgondolatot: "*Hiszen ismeritek a mi Urunk*, Jézus Krisztus
kegyelmét, hogy* értetek szegénnyé lett, bár gazdag volt, hogy az ő
szegénysége által ti gazdagok legyetek" (2Kor 8,9).* Az apostol a korintusi
keresztényekhez fordul, és bátorítja őket, hogy nagylelkűen segítsék a
szűkölködő jeruzsálemi hívőket. Mit mondanak Szent Pálnak ezek a
szavai  nekünk,
mai keresztényeknek?* Mit mond nekünk ma a szegénységre, az evangéliumi
értelemben vett szegény életre való meghívás?*

*Krisztus kegyelme*

Ezek a szavak mindenekelőtt elmondják, hogy *milyen Isten stílusa*.* Isten
nem a világi hatalom és gazdagság eszközeivel mutatja meg önmagát, hanem a
gyengeség és szegénység eszközein keresztül:* *"bár gazdag volt, értetek
szegénnyé lett..."*. Krisztus, az Isten örök Fia, aki hatalomban és
dicsőségben egyenlő az Atyával, szegénnyé lett; lejött közénk,
mindannyiunkhoz közel jött. Mindenétől megvált, *"kiüresítette önmagát",
hogy mindenben hasonló legyen hozzánk (vö. Fil 2,7; Zsid 4,15). *Isten
megtestesülése nagy misztérium! De *mindennek az alapja az isteni szeretet,
amely szeretet, kegyelem, nagylelkűség, a közelség vágya *és *nem habozik
odaadni és feláldozni önmagát a szeretett teremtményekért.* *A tevékeny
szeretet azt jelenti, hogy egészen osztozunk a szeretett személy sorsában*.

*A szeretet hasonlóvá tesz, egyenlőséget teremt, ledönti a falakat,
megszünteti a távolságokat.* És* Isten ezt tette velünk. Jézus ugyanis
*"*emberi
kézzel dolgozott, emberi értelemmel gondolkodott, emberi akarattal
cselekedett, emberi szívvel szeretett. Szűz Máriától születvén valóban egy
lett közülünk, a bűnt kivéve mindenben hasonló lett hozzánk" (II. Vatikáni
Zsinat, Gaudium et spes kezdetű lelkipásztori konstitúció, 22).*

Jézus célja nem az volt, hogy magáért a szegénységért legyen szegény, hanem
- ahogy Szent Pál mondja - *"hogy az ő szegénysége által ti gazdagok
legyetek"*. Ez nem szójáték, vagy egy hatásvadász kifejezés! Ez Isten
logikájának szintézise, ebben foglalható össze a szeretet, a megtestesülés
és a kereszt logikája.* Isten nem a magasból hullajtotta ránk az
üdvösséget, mint emberbaráti jámborságból a fölöslegből adott
könyöradományt.* Krisztus szeretete nem ilyen! Amikor Jézus alámerül a
Jordán vizébe, és megkeresztelteti magát Keresztelő Jánossal, nem azért
teszi, mert bűnbánatra, megtérésre van szüksége. *Azért teszi, hogy
beálljon az emberek közé, akiknek bűnbocsánatra van szükségük, közénk,
bűnösök közé és magára vegye bűneink terhét.* Ezt az utat választotta, hogy
megvigasztaljon, üdvözítsen minket, hogy megszabadítson nyomorúságunkból.
Szíven üt minket, hogy az apostol azt mondja, hogy *nem Krisztus
gazdagsága, hanem szegénysége által lettük megszabadítva*. Szent Pál pedig
jól ismeri "Krisztus felfoghatatlan gazdagságát" (Ef 3,8), aki a "mindenség
örököse" (Zsid 1,2).

*Mi tehát ez a szegénység, amellyel Jézus megszabadít* és gazdaggá tesz
minket? Éppen az, ahogyan ő szeret minket, ahogyan közel kerül hozzánk,
mint az irgalmas szamaritánus, aki *odalép ahhoz az emberhez, akit
félholtan az út szélén hagytak (vö. Lk 10,25 köv.).* Az ő együtt érző,
gyöngéd, életünkben osztozó szeretete az, ami igazán szabaddá tesz minket,
valódi üdvösséget és örömet ad nekünk. Krisztus szegénysége, amellyel
gazdagít minket, abban áll, hogy* testté lett, magára veszi
gyöngeségeinket, bűneinket, és közvetíti felénk Isten végtelen
irgalmát. *Krisztus
szegénysége a legnagyobb gazdagság: Jézus gazdagsága az Atyaistenben való
határtalan bizalmában rejlik, abban, hogy minden pillanatban rábízza magát,
mindig és csak az ő akaratát és dicsőségét keresi. Gazdag, mint egy
gyermek, aki érzi, hogy szeretik és szereti a szüleit, egy pillanatra sem
kételkedik szeretetükben, gyöngédségükben. Jézus gazdagsága a
*Fiúságában*van, ennek a szegény Messiásnak az Atyával való
egyedülálló kapcsolata a
kizárólagos kiváltsága. Amikor Jézus arra hív, hogy vegyük magunkra az ő
"édes igáját", akkor arra hív, hogy gazdagodjunk az ő "gazdag
szegénységében" és "szegény gazdagságában"; osztozzunk vele fiúi és
testvéri lelkületében; váljunk fiakká a Fiúban, testvérekké az Elsőszülött
Testvérben (vö. Róm 8,29).

Van egy mondás, mely szerint *az egyetlen valódi szomorúság az, ha nem
vagyunk szentek (L. Bloy)*; azt is mondhatnánk, hogy *egyetlen valódi
nyomorúság létezik: nem Isten gyermekeiként és Krisztus testvéreiként élni.*

*Tanúságtételünk*

Azt gondolhatnánk, hogy a szegénységnek ez az "útja" Jézusé volt, mi pedig,
akik utána jövünk, üdvözíthetjük a világot megfelelő emberi eszközökkel.
Nem így van. Mindenütt, *minden korban Isten továbbra is Krisztus
szegénysége által üdvözíti az embereket és a világot, aki szegénnyé lesz a
szentségekben, az Igében, az Egyházában, amely szegényekből álló
nép.*Isten gazdagságát nem tudjuk közvetíteni a mi gazdagságunkon
keresztül,
hanem mindig és kizárólag a személyes és közösségi szegénységünkön át,
amelyet Krisztus Lelke éltet.

Mesterünket követve *mi, keresztények arra kaptunk meghívást, hogy
tekintsünk testvéreink nyomorára, érintsük meg, vegyük magunkra és tegyünk
konkrétan azért, hogy könnyítsünk rajtuk.* A *nyomor* nem egyenlő a
*szegénységgel*. *A nyomor **olyan szegénység, amelyben nincs bizalom,
szolidaritás, remény*. *Háromfajta nyomort *különböztethetünk meg: *anyagi*,
*erkölcsi *és* lelki **nyomor*t.

*Az anyagi nyomor* az, melyet általában* szegénység*nek hívnak, és *azokat
érinti, akik nem emberhez méltó körülmények között élnek: alapvető jogok
nélkül, elsődleges anyagi szükségletek hiányában,* mint az étel, a víz, a
higiéniai körülmények, a munka, a fejlődés és a kulturális növekedés
lehetősége. E nyomor láttán *az Egyház felkínálja szolgáló szeretetét, a
diakóniát, hogy segítsen a szükségben*, begyógyítsa ezeket a sebeket,
amelyek elcsúfítják az emberiség arcát*. A szegényekben és a legutolsókban
mi Krisztus arcát látjuk. Ha szeretjük és segítjük a szegényeket, akkor
Krisztust szeretjük és szolgáljuk.* Elkötelezettségünk arra is irányul,
hogy a világban megszűnjön az emberi méltóság megsértése, a diszkrimináció
és az erőszak, amelyek sok esetben a nyomor igazi okai.* Amikor a hatalom,
a luxus és a pénz bálvánnyá válnak, akkor ezek előbbre valók lesznek az
anyagi javak egyenlő elosztásánál.* Ezért *szükséges, hogy az emberek
lelkiismerete az igazságosság, az egyenlőség, a józanság és a javak
megosztása felé irányuljon.*

Nem kevésbé aggasztó *az erkölcsi nyomor*, amely abban áll, hogy az ember a
káros szenvedélyek és a bűn rabjává válik. Hány család aggódik amiatt, hogy
valamelyik - gyakran fiatal - családtagon eluralkodik az *alkohol, a drog,
a játékszenvedély, a pornográfia*! Hány ember veszítette el élete értelmét,
nincs előttük távlat a jövőt illetően, reménytelenek! És hány ember
kényszerült ebbe a nyomorba igazságtalan társadalmi körülmények miatt, *a
munkanélküliség* miatt, *amely megfosztja őket attól a méltóságtól, amit a
kenyérkereset ad*; vagy mert *nem egyenlően jutnak hozzá az oktatáshoz és
az egészségügyi szolgáltatásokhoz.* Ezekben az esetekben az erkölcsi nyomor
nevezhető akár az öngyilkosság kezdetének is. A nyomornak ez a formája,
amely *anyagi romláshoz is vezet,* mindig *összekapcsolódik a lelki
nyomorral.*

*A lelki nyomor * akkor sújt minket, *amikor eltávolodunk Istentől és
elutasítjuk szeretetét.* Ha úgy véljük, hogy nincs szükségünk Istenre - aki
Krisztusban felénk nyújtja kezét - mert *azt gondoljuk, hogy beérjük saját
magunkkal*, akkor a kudarc útján járunk. *Isten az egyetlen, aki valóban
megment és megszabadít.*

*A lelki nyomorr*a *az evangélium az igazi ellenszer*.* A keresztény ember
arra hivatott, hogy vigye el az élet minden területére a megszabadító jó
hírt, hogy létezik az* *elkövetett rossz **megbocsátása*, hogy* Isten
nagyobb* *a mi bűneinknél* és *ingyen szeret minket, mindig, és a
közösségre valamint az örök életre vagyunk teremtve. *Az Úr arra hív
minket, hogy örömmel hirdessük az irgalom és a remény üzenetét! Jó
megtapasztalni e* jó hír terjesztésének örömé*t, annak örömét, hogy
megosztjuk a ránk bízott kincset, hogy ezáltal *vigaszt nyújtsunk a megtört
szíveknek és reményt adjunk sok testvérünknek*, akiket körülvesz a
sötétség. Ez azt jelenti számukra, hogy követjük és utánozzuk *Jézus*t, aki*
a szegények és bűnösök felé ment, mint a pásztor az elveszett bárány felé,
és teljes szeretetével tette ezt.* Vele egyesülve bátran nyithatunk meg új
utakat az evangelizáció és az emberi fejlődés terén.

Kedves Testvérek! *Azt kívánom, hogy ebben a nagyböjti időben az egész
egyház készségesen és igyekvően tegyen tanúságot* *az anyagi, erkölcsi és
lelki nyomorban* *élőknek az evangélium üzenetéről, *amely az Atya irgalmas
szeretetének hirdetésében foglalható össze, aki kész magához ölelni
Krisztusban minden embert. *Olyan mértékben tudjuk ezt tenni, amilyen
mértékben hasonlóak leszünk Krisztushoz, aki szegénnyé lett és gazdaggá
tett minket szegénységével.* A nagyböjt megfelelő idő arra, hogy megváljunk
sok mindentől. Jót fog tenni, *ha megkérdezzük magunktól, mi mindent tudunk
nélkülözni azért, hogy szegénységünkkel segítsünk és gazdagítsunk másokat.
Ne felejtsük el, hogy az igazi szegénység fáj: önmagunk megfosztása
valamitől nem lenne hiteles e bűnbánati távlat nélkül. Nem bízom abban az
alamizsnában, amely nem kerül áldozatba és nem jár fájdalommal.*
*A Szentlélek,* akinek köszönhetően olyanok vagyunk "mint szűkölködők,
mégis sokakat gazdagítók, mint akiknek semmijük sincs, mégis mindenük
megvan" (2Kor 6,10), tartsa meg ezeket az elhatározásainkat, és *erősítse
bennünk az emberi nyomor iránti figyelmet és felelősséget, hogy
könyörületessé váljunk és gyakoroljuk az irgalmat.* Ezzel a jókívánsággal
biztosítalak benneteket imáimról, hogy minden hívő és minden egyházi
közösség gyümölcsözően élje meg az egész nagyböjti időt. És* kérlek
titeket, imádkozzatok értem*.* Az Úr áldjon meg titeket és a Szűzanya
oltalmazzon benneteket.*
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20140308/affc071e/attachment.html 


További információk a(z) Grem levelezőlistáról