[Grem] Szűz Mária Istenanyasága vs. mozaik-család
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2014. Jan. 3., P, 12:07:50 CET
Mozaik-család
Mozaik-család. Amikor először találkoztam a kifejezéssel, nem értettem,
hogy mi lehet ez. Halottam már különféle család-modellekről, amelyek
többsége tulajdonképpen nem is család, de milyen is lehet* a
mozaik-család?*
Aztán megtudtam, hogy arra a csoportra kell gondolni, ahol egy
anyának több gyermeke van, de más-más apától. * 3-4 gyermek vagy akár
több is, ugyanennyi apa és majdnem egy tucatnyi
nagyszülő.* A családi fényképalbumban aztán lehet rakosgatni a
képeket, mint apró
mozaikokat. Bonyolultabb esetben tovább tarthat e kirakósdi, a családfa
összeállítása, mint egy 1000 darabos puzzle-kép összeillesztése.
Mozaik-család. Ki vágyakozik ilyenre? Ki akar mozaik-családban élni? A
gyerekek aligha, mert nehezen tudom elképzelni, hogy ez jó volna
számukra. A családalapítás előtt álló fiatalok aligha így képzelik el
a boldog családi életet, családjuk jövőjét. Mozaik-család. Talán a
sors alakítja úgy egyesek életét, *hogy mozaik-családok jönnek létre*.
Vagy talán *az elköteleződés hiánya.* *A hűség hiánya.* *A felelősség
hiánya.* *A szerete*t *hiánya.* *Isten* *hiánya a családban*.*
Isten* *hiánya
a családtagok életében*.
Karácsony ünnepén figyelmünk elsősorban a születésre, az újszülöttre,
a kis Jézusra irányult. Ma, nyolc nappal később pedig az édesanyára,
aki világra hozta őt. *Az ünnep elnevezése: Szűz Mária, Isten Anyja*.
Amíg a keleti egyházban az "Istenszülő" kifejezést használják Máriára,
addig a nyugatiban az Isten Anyja szóhasználat terjedt el, de e kettő
ugyanazt jelenti. A Jézus édesanyjáról szóló katolikus hitigazságok
közül az ő istenanyaságát tekinthetjük a legnagyobb kegyelmi
kiváltságnak, *életszentsége forrásá*nak. A hitigazság magába foglalja
annak elismerését, hogy *Jézusban az isteni és az emberi természet
elválaszthatatlan egységet alkot*. A hittitok megfogalmazása és kimondása
előzményeként az V. század elején véleménykülönbség és vita alakult ki
Alexandriai Szent Cirill és Nesztoriosz, konstantinápolyi pátriárka
között. Nesztoriosz azt állította, hogy Máriát csak a Krisztusszülő cím
illeti meg, mivel csak az ember Jézust szülte a világra. Ezzel
szemben *Alexandriai Szent Cirill Jézus istenségének és emberségének
egységére és elválaszthatatlanságára hivatkozva azt állította, hogy
Máriát joggal nevezzük Istenszülőnek.* A vitás kérdést *az Efezusi
zsinat püspökei 431-ben Cirill nézeteit elfogadva* döntötték el.
A mai ünnepen természetesen nem az egykori vitára akarunk figyelni,
hanem az anyaság titkáról szeretnénk elmélkedni Mária élete
alapján. A mindenható Isten őt arra a különleges feladatra választotta
ki, hogy * a Megváltó, az Üdvözítő édesanyja * legyen.
Kiválasztottságának és anyai feladatának elfogadása által *Mária belép
Isten világába* és *üdvösségünk szolgálója* lesz. Nem csupán a
születendő gyermekét tekintette Isten ajándékának, hanem azt is, hogy
anya lehet. Nem csak a gyermeket fogadta el Istentől, hanem az anyaságot
is, amely magába foglalja a gyermekről való szeretetteljes gondoskodást
és nevelést. Szükséges itt megjegyeznünk, hogy *Isten akarata és szándéka
nem kényszerként nehezedett Máriára,* hanem miután megismerte az angyali
üzenet által a Mindenható tervét, a hit engedelmességével fogadta el
azt. *Beleegyezése, engedelmessége, igenje emelte őt az anyai
méltóságra.* *Példája emlékeztessen minden nőt az anyai hivatás
szépségére, a gyermek elfogadására és az Istennek való engedelmes
meghajlásra!*
Az ünnep evangéliuma arról számol be, hogy a betlehemi
pásztorok megtalálják az újszülött Jézust és elbeszélik, hogy mi mindent
tudtak meg róla az angyali üzenetből. "Mária pedig szívébe véste
szavaikat, és gyakran elgondolkodott rajtuk" (Lk 2,19). Hónapokkal
korábban, Jézus születésének hírüladásakor Isten küldöttétől, Gábor
angyaltól szintén titokzatos dolgokat tudott meg (vö. Lk 1,26-38),
illetve akkor is, amikor látogatást tett Erzsébetnél (vö. Lk
1,39-56). Valamivel később, a napkeleti bölcsek érkezése és hódolata
ismét új dolgokat tár fel előtte, miként a Gyermek templomi
bemutatásakor Simeon jövendölése (vö. Lk 2,21-35). Azért idézem fel
és sorolom fel ezeket a jeleneteket, hogy észrevegyük: *Isten nem
közvetlenül szólt Máriához, hanem közvetítők által.* Ha közvetlenül szólt
volna, az evangélisták bizonyára ezt is lejegyezték volna. *Isten
angyalt és embereket bízott meg azzal, hogy üzenetét eljuttassák a
názáreti leányhoz,* s *így ismertesse meg vele fokozatosan* az anyaság
titkát és *sajátos hivatását.* És ezekben az emberekben talán nem is
tudatosult, hogy általuk Isten szólt Máriához, ő viszont észrevette ezt.
* Figyeljünk oda azokra a küldöttekre, akik számunkra Isten
üzenetét közvetítik! Isten az év minden napján üzen nekünk.*
(c) Horváth István Sándor
Imádság:
Mindenható Istenünk! Te Mária személyében nem csak Fiadnak, Jézusnak
adtál anyát, hanem nekünk is. Ő hittel elfogadta szavadat és
mindenben engedelmeskedett neked. Beleegyezett abba a küldetésbe, amit
neki szántál és elindult az általad kijelölt úton, hogy üdvösségünk
szolgálóleánya legyen. Segíts minket, hogy hittel és alázattal bízzuk
életünket rád!
Segíts minket, hogy reménnyel tekintsünk a jövő felé! Segíts minket,
hogy a szeretet által újjászülessünk!
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20140103/6c25d6c6/attachment.html
További információk a(z) Grem levelezőlistáról