[Grem] Testvércsaták / Képmás cikk
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2014. Dec. 11., Cs, 19:29:29 CET
*Testvércsaták*
Képmás/Skita Erika, Turáni Szabolcs
2014. 12. 10. 07:50
http://csaladhalo.hu/cikk/egeszseg-es-lelek/testvercsatak
<http://csaladhalo.hu/system/files/imagecache/nagy-kep/cikk/2014/12/uid-13/testverekfree.jpg>
A testvérek egymással szembeni – néha nem túl szeretetteljes – érzelmeinek
„kezelése”, elfogadása nem egyszerű feladat a szülő számára. Hogyan
segĂthetĂĽnk, hogy a gyerekeink egyĂĽttĂ©lĂ©se, maga a közös lĂ©t számukra is
örömteli legyen?
------------------------------
Sokan azt gondolják, hogy a testvéreknek szeretniük kell egymást, mert hát
testvérek. Egy család, közös vér, ki támogassa őket, ha már ők sem egymást?
Érzékeny terület, és különösen nehéz, mert felnőttként visszanézve
könnyebben felismerhető, mit tehettek volna másként a szüleink.
Az oldott és feszültségmentes kapcsolat alapköve itt is az érzelmek
elfogadása. Nincs kötelező szeretet. Képzeljük csak el, hogyan éreznénk
magunkat, ha – és itt szándékosan nem a családi életből hozok példát – a
munkahelyünkön a főnökünk azt mondja, olyan jó munkát végzünk, és annyira
örül, hogy mi vagyunk a közvetlen munkatársai, hogy úgy döntött, létrehoz
mĂ©g egy ilyen pozĂciĂłt, már a jelölt is megvan. SzeretnĂ©nk az Ăşj kollĂ©gát?
Alig várnánk, hogy megosztozhassunk vele mindenen, ami eddig csak a miénk
volt?
Tudom, kicsit elrugaszkodott a példa, de akár le is jegyezhetjük az
érzéseinket a „betolakodóval” szemben. Olvassuk el a listát – mennyi a
pozitĂv Ă©rzĂ©s, Ă©s mennyi a negatĂv? Gondoljuk csak át, lehet logikus Ă©rvek
mentĂ©n szeretni Ă©s pozitĂvan viszonyulni valakihez?
- Anya, Bence megint elvitte a pólómat, és most foltos lett!
- Ugyan, majd kimossuk, ne fĂşjd fel ennyire!
- De ez az én pólóm, anya, és el se kérte!
- Van ezer másik pólód, nem is hiányozhatott! Bence nem akart
rosszat.
SzĂĽlĹ‘kĂ©nt nagyon nehĂ©z napirendre tĂ©rni a gyerekeink egymás iránti negatĂv
érzései felett, pedig ez ugyanúgy rendben van, mint ha látjuk a
gyerekünket összeveszni a szomszéd kislánnyal, mert nem adta oda a kedvenc
babáját, vagy a legjobb ovis barátjával, mert kérdés nélkül elvette azt a
játékot, amivel ő szeretett volna játszani. Az érzések jönnek és mennek, ha
erőltetni próbáljuk, és beavatkozunk az érzékeny egyensúlyba, csak rontunk
a helyzeten. Olyan ez, mint amikor azt mondjuk, hogy ne csináld ezt vagy
azt, és csakazértis megteszi. Azt mondjuk, szereted a testvéred, hát
megmutatja, hogy nem olyan egyĂ©rtelmű ez a helyzet. Mert mit is közvetĂtĂĽnk
a szeretet hangoztatásával?
Ha szeretni muszáj, akkor, ha nem szeretem, olyat teszek, amit nem lenne
szabad. Így rossz vagyok, és ez is a testvérem miatt van. Saját farkába
harapĂł kĂgyĂł – szeretnie kellene, de Ă©ppen az ellenkezĹ‘ Ăşton indul el,
saját magával kapcsolatos negatĂv Ă©rzĂ©sek tovább rontják a testvĂ©rek
viszonyát.
Hogyan segĂthetĂĽnk ezen? Fogadjuk el, hogy ez belefĂ©r. Lehetnek egymás
iránt a szereteten kĂvĂĽl más Ă©rzĂ©seik is. A kulcs az, hogy a meghallgatás,
és az érzéseik elfogadása nem azonos az egyetértéssel vagy támogatással.
Ha meghallgatom az egyik sérelmeit, azzal még nem állok a pártjára, de
segĂthetek neki, hogy elmondhassa, amit Ă©rez, hogy Ĺ‘ maga is felismerje Ă©s
azonosĂtsa azt magában. Zaklatott állapotukban mĂ©g inkább szĂĽksĂ©gĂĽk van rá,
hogy elmondhassák azt, ami bántja őket, amit éreznek, vagy amit szeretnének
a testvérükkel kapcsolatban. Ebben azonban benne van, hogy nem mindig olyat
fogunk hallani, ami a kedvĂĽnkre lesz.
- Anya, Bence megint elvitte a pólómat, és most foltos lett!
- Szerintem beszĂ©lned kellene vele, Ă©s elmondanod, mennyire dĂĽhĂt,
amit tett.
- El is fogom neki mondani, csak érjen haza!
- Esetleg azzal is kiegĂ©szĂtheted, hogy közlöd vele, mit vársz
tőle.
- JĂł ötlet, le is Ărom, el a kezekkel a pĂłlĂłmtĂłl!
Az elfogadás közben azért arról se feledkezzünk meg, hogy az érzések
elfogadása nem azonos az esetleges tettlegesség jóváhagyásával. Az érzelmek
elismerésére szüksége van a gyereknek, a tettlegesség azonban az érzelmek
olyan kifejezĂ©se, amely senkire nincs pozitĂv hatással.
IgyekezzĂĽnk kerĂĽlni a gyerekek közötti döntĹ‘bĂrĂł szerepĂ©t, mivel ilyenkor
az, akinek igazat adtunk, jobban érzi ugyan magát, de a másik fél megbántva
Ă©s szomorĂşan hagyja el a helyszĂnt. A gyĹ‘ztes-vesztes felállás a gyerekek
közötti kapcsolatra hosszú távon is romboló hatású lehet.
Hasznos, ha lehetőséget adunk számukra, hogy egymás iránti érzéseiket
szimbolikusan is kifejezhessék. Ilyenkor adhatunk egy tárgyat, amelyen
megmutathatja az Ă©rzĂ©seit, vagy felajánlhatjuk, hogy rajzban vagy Ărásban
fejezze ki őket.
Ahelyett, hogy azonnal leintenĂ©nk Ă©s lekicsinyelnĂ©nk a negatĂv Ă©rzĂ©seiket,
segĂtsĂĽnk, hogy ki tudja fejezni azokat. – „Nagyon bosszantĂł, ha valaki
kérdés nélkül kiveszi a kezedből a játékodat!”
TeljesĂtsĂĽk kĂ©pzeletben a kĂvánságokat, vagy mondjuk ki, mit szeretne: –
„Néha szeretnéd, ha nem lenne testvéred!”
Ajánljunk fel biztonságos mĂłdszereket a dĂĽhĂĽk levezetĂ©sĂ©re, bátorĂtsuk Ĺ‘ket
az érzelmeik kifejezésére. – „Ahelyett, hogy csúnya szavakat mondasz
rá/megütöd, mondd el, hogy mit érzel, vagy mit szeretnél tőle!”
A testvérek kapcsolata bonyolult, néha úgy érzem, olyanok, mint az eldobott
bumeráng, jó messze kitérnek egymás elől – esetleg elhangzik, hogy soha
többé nem játszanak együtt –, de csak egy kicsivel később máris teljes
egyetértésben hasalnak együtt a szőnyegen.
Ha képesek vagyunk megtenni ezt az első lépést, hogy nem torkolljuk le
egymás iránt nĂ©ha fellĂ©pĹ‘, fellobbanĂł negatĂv Ă©rzĂ©seiket, sokat segĂthetĂĽnk
abban, hogy a testvérek egymás szövetségeseivé váljanak, és akár
évtizedekkel később is komoly támaszai lehessenek egymásnak.
*A cikk a Képmás magazin 2013 júliusi számában jelent meg!*
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20141211/f5d537f3/attachment.html
További információk a(z) Grem levelezőlistáról