[Grem] kereszt.-muzulm. csúcstalálk, Assissi Szt.Ferenc személyes tapasztalatai
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2014. Dec. 6., Szo, 21:40:48 CET
Megtartották a III. keresztény–muzulmán csúcstalálkozót Rómában
2014. december 6. szombat 19:15
http://magyarkurir.hu/hirek/megtartottak-iii-kereszteny-muzulman-csucstalalkozot-romaban
Az Antonianum Pápai Egyetem képviseletében Harsányi Pál Ottó ferences
szerzetes és erkölcsteológus vett részt a vallásközi tanácskozáson, melyről
összefoglalĂłt kĂ©szĂtett a Vatikáni RádiĂł számára.
<http://magyarkurir.hu/img.php?id=57462&img=o_summit2.jpg>
December 2. és 4. között került sor Rómában, a Szent Péter tér közelében
lévő, *Il Cantico* nevű ferences konferenciaközpontban *a harmadik
keresztény–muzulmán csúcstalálkozó*ra. Az első ilyen fórumot Washingtonban
tartották 2010-ben, a másodikat pedig Libanon fővárosában, Bejrútban
2012-ben.
A találkozĂł házigazdája Jean-Louis Tauran bĂboros, a Vallásközi PárbeszĂ©d
Pápai Tanácsának elnöke volt. Rajta kĂvĂĽl mĂ©g három vallási vezetĹ‘, további
egyházi személyek és a tudományos élet képviselői vettek részt a találkozón
a katolikus, az anglikán és az episzkopális egyházak részéről, valamint a
szunnita Ă©s a sĂita muzulmán közössĂ©gek kĂ©pviseletĂ©ben. Az
anglikán-episzkopális egyházat John Bryson Chane, a washingtoni egyházmegye
püspöke, a szunnitákat királyi őmagassága El Hassan bin Talal jordániai
herceg, a sĂitákat pedig Sayyed Mostafa Mohaghegh Damad ajatollah
képviselte, aki a Shahid Behasti Egyetem professzora Irán fővárosában,
Teheránban.
A csúcstalálkozó *központi témá*ja a következő volt: *Keresztények és
muzulmánok mint társadalomban Ă©lĹ‘ hĂvĹ‘k*. Ezt a komoly gyakorlati
jelentĹ‘sĂ©ggel bĂrĂł kĂ©rdĂ©st a következĹ‘ szempontok alapján tárgyalták –
tudva azt, hogy a számos hasonló témában rendezett konferencia gyümölcseként*
tényleges eredményekre van szükség a béke és az emberi méltóság
tiszteletben tartása területén*, *különösen az elmúlt egy-két év eseményeit
tekintetbe véve*:
1. *Melyek vallási hagyományaink erősségei* abban a tekintetben, hogy
mindannyian* a „másik” tiszteletben tartására törekszünk* a társadalmi
konfliktusok elkerülése érdekében?
2. *Milyen kihĂvásokkal találkozunk* saját vallási hagyományainkban, amikor
a társadalmi konfliktusok elkerülésének útját a „másik” tiszteletében
keressĂĽk?
3.* Hogyan tudnak vallási hagyományaink hozzájárulni a kormányok és a civil
társadalmak erĹ‘feszĂtĂ©seihez a „másik” fĂ©lreĂ©rtĂ©sĂ©nek tisztázásában azĂ©rt,
hogy megelőzzük a lehetséges konfliktusokat?*
4. *Hogyan tudunk együttműködve egy békére és harmóniára épülő kultúrát
kialakĂtani* vallási hagyományaink Ă©rtĂ©keit is felhasználva?
A résztvevők hálásak voltak azért, hogy Ferenc pápa fogadta, a ferences
rend generálisa pedig külön köszöntötte őket. *Assisi Szent Ferenc fiatal
korában megtapasztalta* *az erőszakot és a háborút*, *tanúja volt *annak, *hogy
a vallás az erőszak és a gyűlölet eszközévé is válhat*. *Megtérése után
később Egyiptom Damietta nevű kikötővárosába utazott, hogy ott a keresztény
és az iszlám világ képviselőivel találkozzon, és a kölcsönös tiszteletre, a
bĂ©kĂ©re Ă©s a kiengesztelĹ‘dĂ©sre hĂvja Ĺ‘ket.*
*Ugyanezt a célt tűzték ki a mostani csúcstalálkozó résztvevői is*, akik a
következő javaslatokat tették:
1. SegĂteni kell a társadalmainkban Ă©lĹ‘ fiatalokat, hogy a *jĂłl-lĂ©t*et Ă©s a
testvériséget* a vallásközi kapcsolatokról szóló **ismeretterjesztő munká*ban,
a különböző képzésekben, az egyetemi oktatásban és a média világában
találják meg.
2. Magas szintű *keresztény–muzulmán találkozókat kell szervezni **az
erĹ‘szak által **sĂşjtott terĂĽleteken* azĂ©rt, hogy a rĂ©sztvevĹ‘k Ăgy is
*kifejezhessék
szolidaritásukat*, a szenvedők példájából tanuljanak, és hatékony
jelenlétükkel *védjék* *a sérülést és megaláztatást elszenvedett embereket*,
és *megakadályozzák* *az erőszak további terjedését.*
3. A keresztény és a muzulmán segélyszervezetek közötti *intézményes
kapcsolat kiĂ©pĂtĂ©se*, az ilyen* intĂ©zmĂ©nyi hálĂłzatok fejlesztĂ©se* ezeken *a
válság sújtotta* *területeken* azért, *hogy a teljes értékű emberi
fejlĹ‘dĂ©st elĹ‘segĂtsĂ©k,* továbbá *szĂ©les látĂłkörű, Ă©s hosszĂş távon
gondolkodni kĂ©pes, rugalmas szemlĂ©letmĂłdot alakĂtsanak ki* ezekben a
társadalmakban.
A szervezőbizottság felkérést kapott arra is, hogy ezeknek a programoknak a
megvalósulását nyomon kövesse és folyamatosan értékelje.
Végső alapelv, hogy a Mindenható Isten az élet és a béke Istene, és ezért a
vallási alapokat és magyarázatot kereső erőszakot a legerőteljesebben és a
leghatározottabban el kell ĂtĂ©lni. Ferenc pápa törökországi látogatása
során megerĹ‘sĂtette, hogy *a vallási vezetĹ‘knek vissza kell utasĂtaniuk az
emberi méltóság és az emberi jogok* *megsértését*. *Az emberi élet a
teremtő Isten ajándéka, és ezért szakrális jelentéssel rendelkezik*. *A
kereszténység és az iszlám egyaránt jelen van mind a hit, mind pedig a
közélet világában*, és ezért hatékonyan együtt tudnak működni az
eddigiekben emlĂtett cĂ©lok minĂ©l jobb megvalĂłsĂtásában.
Forrás és fotó: Vatikáni Rádió
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20141206/58d4cfa8/attachment.html
További információk a(z) Grem levelezőlistáról