[Grem] !!! S.K.Samir jezsuita: az iszlám kérdésről, a nyugati és az iszlám világ kiútlehetőségéről

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2014. Aug. 29., P, 12:03:04 CEST


az előbb elcsúszott , v. kihagyott színek itt javítva:
Megtérésre van szükség a nyugati és az iszlám világban egyaránt
2014. augusztus 28. csütörtök 12:16
http://www.magyarkurir.hu/hirek/megteresre-van-szukseg-nyugati-es-az-iszlam-vilagban-egyarant
 *Samir Khalil Samir jezsuita* *napjaink tragédiájáról,* a muszlim világban
dúló harcokról, *a nyugati és az arab világ összefogásának szükségességé*ről
nyilatkozott. A Vatikáni Rádió interjúja.

<http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=55187&img=o_r.jpg>

*Az iszlám kalifátus nevében zajló szíriai és iraki konfliktusok,* az
amerikai újságíró lefejezésének látványos bemutatása és hírének
terjesztése, továbbá a növekvő erőszak az afrikai országokban – például
Nigériában – *azok ellen, akik nem azonosulnak a saríával, az iszlám
joggal:* ezek mind kérdéseket vetnek fel az iszlám szélsőséges ideológia
drámai terjedésével kapcsolatban. A Vatikáni Rádiónak Samir Khalil Samir
egyiptomi jezsuita nyilatkozott a témáról, aki a bejrúti Szent József
Egyetemen az arab kultúrtörténet és az iszlamológia tanára.

– Politikai problémáról van szó. *A szíriai háború kezdetben a szíriaiak
háborúja volt**, akik egy diktatórikus rezsim ellen tüntettek.* Hamarosan,*
két hónappal később azonban az egész iszlám világból, különösen is az
Arab-félszigetről érkeztek emberek, akik azért kezdtek harcolni, mert a
síiták és az alaviták (az iszlám vallás síita irányzatának egyik alága,
nevük jelentése: ’Ali követői’ – a szerk.) kormányoztak*. A probléma tehát
eredetileg az iszlámon belül van. *Létezik egy* mindig visszatérő, *dogmatikus
megállapítás, amely szerint aki nem tartozik a hiteles iszlámhoz, azt meg
kell semmisíteni* – ő a kafir (’hitetlen’ – *a szerk.*). Azokra alkalmazták
ezt a kifejezést, akik nem hittek Istenben, de a szó jelentésköre később
kiszélesedett. Kafirnak – arabul takfīrnak – nevezni a másikat a modern
iszlám súlyos problémája. Azt mondják ezzel a másikra, hogy *nem hiteles
muszlim, és ezért meg kell semmisíteni.*

*– Mivel magyarázható az iszlám gondolkodás fundamentalista, szélsőséges
ágának megerősödése? A kulturális haladás háttérbe szorulásával az erőszak,
a hatalomvágy növekedését látjuk?*

– Igen, *kulturális és politikai folyamatról van szó*. A válság
átfogó: *szegénység,
tudatlanság uralkodik*, ugyanakkor *Nyugaton pedig civilizációs válság *van,
amely az *újpogányság formájában* testesül meg – de ez egy másik probléma.

*– Ma talán egy olyan időszakot élünk, amelyben az emberség alacsony
szintre süllyedt. Talán szükség lenne egy új humanizmusra…*

– Igen, *elértük az iszlám történetében a legkegyetlenebb elállatiasodás
idejét.* Korábban sosem érkeztünk el a barbárságnak erre a pontjára. A
kérdés az: *ez az iszlám? Vagy ez egy eltévelyedés?* Természetesen az
iszlám hagyományból meríti eredetét. Másrészt azonban nem lehet azt
mondani, hogy ez lenne az iszlám. Ez *az iszlám egy származéka: azt hiszik,
hogy megvalósítják a kalifátust, a 9-10. századtól a 13. századig tartó
dicső korszakot. Ez elhibázott gondolat*. Sok muszlim így gondolja, de a
nagy gondolkodók elutasítják ezt. A tragédia az, hogy* a muszlimok nem
mernek önkritikát gyakorolni, vagyis a nép szó nélkül követi őket. *

*Nem láttam sehol a muszlim világban*,* amit a vatikáni vallásközi
párbeszéd bizottsága augusztus 12-i dokumentumában leírt:* vannak
elfogadhatatlan dolgok! *A nyilatkozat 11 pontban összegzi, **hogyan sértik
meg az emberi jogokat*, nagyon erős kifejezéseket használ. A
legvilágosabban megfogalmazott dokumentum, amit ismerek. Nem a diplomácia
nyelvén fejezi ki magát: nagyon kiegyensúlyozott, de erőteljes. Felveti a
kérdést: meddig akartok még hallgatni? A*z imámok emeljék fel hangjukat! És
ne csak ők.* A tömeg, *a muszlim nép *kimegy az utcára, amikor másokat
érintő apró politikai kérdésekről van szó, vagy mások ellen tüntet, de *amikor
az iszlámot érintő kérdésekről van szó,* *amelyekkel nem ért egyet,* akkor *nem
megy ki az utcára. *

*– Mi lehet a kivezető út ebből a helyzetből?*

– A nyugati világgal való együttműködés. *Segíteni kell a muszlimokat, hogy
tegyenek egy lépést az egyetemes gondolkodás felé*. *Például, hogy melyek
az emberi jogok. *Ha sikerülne ez az együttműködés, az csoda lenne! Úgy
gondolom, hogy ez lehetséges, de – spirituális kifejezést használva –
*megtérésre
van szükség Nyugaton és az iszlám világban egyaránt.* *Nyugaton kevésbé
kellene materialistának lenni*, mert* ami az egész rendszert irányítja, az
a pénz, a hatalom és a hatalomvágy.* Ahhoz *azonban évtizedekre van
szükség, hogy egy közös, humanista gondolkodás kialakuljon.*

Magyar KurĂ­r


2014-08-29 11:58 GMT+02:00 Emoke Greschik <greschem at gmail.com>:

> Megtérésre van szükség a nyugati és az iszlám világban egyaránt
> 2014. augusztus 28. csütörtök 12:16
>
> http://www.magyarkurir.hu/hirek/megteresre-van-szukseg-nyugati-es-az-iszlam-vilagban-egyarant
>  *Samir Khalil Samir jezsuita* *napjaink tragédiájáról,* a muszlim
> világban dúló harcokról, *a nyugati és az arab világ összefogásának
> szükségességé*ről nyilatkozott. A Vatikáni Rádió interjúja.
>
> <http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=55187&img=o_r.jpg>
>
> *Az iszlám kalifátus nevében zajló szíriai és iraki konfliktusok,* az
> amerikai újságíró lefejezésének látványos bemutatása és hírének
> terjesztése, továbbá a növekvő erőszak az afrikai országokban – például
> Nigériában – *azok ellen, akik nem azonosulnak a saríával, az iszlám
> joggal:* ezek mind kérdéseket vetnek fel az iszlám szélsőséges ideológia
> drámai terjedésével kapcsolatban. A Vatikáni Rádiónak Samir Khalil Samir
> egyiptomi jezsuita nyilatkozott a témáról, aki a bejrúti Szent József
> Egyetemen az arab kultúrtörténet és az iszlamológia tanára.
>
> – Politikai problémáról van szó. *A szíriai háború kezdetben a szíriaiak
> háborúja volt**, akik egy diktatórikus rezsim ellen tüntettek.* Hamarosan,*
> két hónappal később azonban az egész iszlám világból, különösen is az
> Arab-félszigetről érkeztek emberek, akik azért kezdtek harcolni, mert a
> síiták és az alaviták (az iszlám vallás síita irányzatának egyik alága,
> nevük jelentése: ’Ali követői’ – a szerk.) kormányoztak*. A probléma
> tehát eredetileg az iszlámon belül van. *Létezik egy* mindig visszatérő, *dogmatikus
> megállapítás, amely szerint aki nem tartozik a hiteles iszlámhoz, azt meg
> kell semmisíteni* – ő a kafir (’hitetlen’ – *a szerk.*). Azokra
> alkalmazták ezt a kifejezést, akik nem hittek Istenben, de a szó
> jelentésköre később kiszélesedett. Kafirnak – arabul takfīrnak – nevezni a
> másikat a modern iszlám súlyos problémája. Azt mondják ezzel a másikra,
> hogy nem hiteles muszlim, és ezért meg kell semmisíteni.
>
> *– Mivel magyarázható az iszlám gondolkodás fundamentalista, szélsőséges
> ágának megerősödése? A kulturális haladás háttérbe szorulásával az erőszak,
> a hatalomvágy növekedését látjuk?*
>
> – Igen, *kulturális és politikai folyamatról van szó*. A válság átfogó: *szegénység,
> tudatlanság uralkodik*, ugyanakkor *Nyugaton pedig civilizációs válság *van,
> amely az *újpogányság formájában* testesül meg – de ez egy másik
> probléma.
>
> *– Ma talán egy olyan időszakot élünk, amelyben az emberség alacsony
> szintre süllyedt. Talán szükség lenne egy új humanizmusra…*
>
> – Igen, *elértük az iszlám történetében a legkegyetlenebb elállatiasodás
> idejét.* Korábban sosem érkeztünk el a barbárságnak erre a pontjára. A
> kérdés az: *ez az iszlám? Vagy ez egy eltévelyedés?* Természetesen az
> iszlám hagyományból meríti eredetét. Másrészt azonban nem lehet azt
> mondani, hogy ez lenne az iszlám. Ez *az iszlám egy származéka: azt
> hiszik, hogy megvalósítják a kalifátust, a 9-10. századtól a 13. századig
> tartó dicső korszakot. Ez elhibázott gondolat*. Sok muszlim így gondolja,
> de a nagy gondolkodók elutasítják ezt. A tragédia az, hogy* a muszlimok
> nem mernek önkritikát gyakorolni, vagyis a nép szó nélkül követi őket. *
>
> *Nem láttam sehol a muszlim világban*,* amit a vatikáni vallásközi
> párbeszéd bizottsága augusztus 12-i dokumentumában leírt:* vannak
> elfogadhatatlan dolgok! A nyilatkozat 11 pontban összegzi, *hogyan sértik
> meg az emberi jogokat*, nagyon erős kifejezéseket használ. A
> legvilágosabban megfogalmazott dokumentum, amit ismerek. Nem a diplomácia
> nyelvén fejezi ki magát: nagyon kiegyensúlyozott, de erőteljes. Felveti a
> kérdést: meddig akartok még hallgatni? A*z imámok emeljék fel hangjukat!
> És ne csak ők.* A tömeg, *a muszlim nép *kimegy az utcára, amikor másokat
> érintő apró politikai kérdésekről van szó, vagy mások ellen tüntet, de *amikor
> az iszlámot érintő kérdésekről van szó,* *amelyekkel nem ért egyet,*
> akkor *nem megy ki az utcára. *
>
> *– Mi lehet a kivezető út ebből a helyzetből?*
>
> – A nyugati világgal való együttműködés. *Segíteni kell a muszlimokat,
> hogy tegyenek egy lépést az egyetemes gondolkodás felé*. *Például, hogy
> melyek az emberi jogok. *Ha sikerülne ez az együttműködés, az csoda
> lenne! Úgy gondolom, hogy ez lehetséges, de – spirituális kifejezést
> használva – *megtérésre van szükség Nyugaton és az iszlám világban
> egyaránt.* *Nyugaton kevésbé kellene materialistának lenni*, mert* ami az
> egész rendszert irányítja, az a pénz, a hatalom és a hatalomvágy.* Ahhoz *azonban
> évtizedekre van szükség, hogy egy közös, humanista gondolkodás kialakuljon.*
>
> Magyar KurĂ­r
>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20140829/c42025c6/attachment.html 


További információk a(z) Grem levelezőlistáról