[Grem] F.pápa / szegénység, éhezés, háborúk / BÉKE !! + MEZŐGAZDASÁG
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2014. Aug. 12., K, 17:54:35 CEST
Ferenc pápa számára a szegények maga az Egyház, nem pedig az evangélium
függelékei
2014. augusztus 12. kedd 12:20
http://www.magyarkurir.hu/hirek/ferenc-papa-szamara-szegenyek-maga-az-egyhaz-nem-az-evangelium-fuggelekei
A Vatican Insider Andrea Riccardit, a Szent Egyed közössĂ©g alapĂtĂłját,
egyháztörténészt kérdezte arról,* mit jelentenek Ferenc pápa és korunk
Egyháza számára a szegények, mit jelent a szociális érzékenység, a
menekültek befogadása, az éhezés elleni küzdelem.*
* <http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=54866&img=o_riccardipapa.jpg>
Riccardi professzor, a múlt heti *(augusztus 2-ai *– a szerk.*)* Úrangyala
imádság alkalmából a Szentatya kijelentette, hogy ha az ember elfordul a
szegények láttán, és bosszankodik miattuk, akkor a világ logikáját követi.
A szociális tanĂtás áll pápaságának közĂ©ppontjában?*
– *Ferenc pápa tanĂtása nem szociális, hanem evangĂ©liumi*. Az Egyház
kétezer éves történelme során sokszor úgy tekintettek a szegényekre és a
szociális kérdésre, mint a kereszténység függelékeire. Ezzel
ellentétben *Bergoglio
pápa határozottan hirdeti, hogy a szegények a kereszténység középpontjában,
szĂvĂ©ben vannak, vagyis elfordulni tĹ‘lĂĽk azt jelenti, hogy lemondunk a
szĂvrĹ‘l, a lĂ©nyegrĹ‘l.* A szegĂ©nyekre valĂł tekintĂ©s számára nem
kizárólagosságot jelent, hanem az átfogó, egyetemes látásmód előfeltételét.
Itt az ideje, hogy megértsük ezt. Nemcsak az igaz, hogy *a háború minden
szegénység szülőanyja, hanem az is, hogy az éhség és a szegénység a háború
és az erőszak szülőanyja.*
*Ez teológiai meggyőződés a részéről?*
– Ferenc pápa *Jézus jelenlétét látja a szegényekben*. Küldetése
teljesĂtĂ©se során Bergoglio pápa nagyon konkrĂ©tan, ideolĂłgiáktĂłl mentesen*
a szegényektől indul el, és ily módon keményen, prófétai erővel ostorozza**
a gazdasági, politikai, társadalmi rendszert.* Az argentin válság forrongó
világában *soha nem **kĂsĂ©rtette meg **a forradalmi marxizmus
ideológiája. *Ugyanakkor
Jorge Maria Bergoglio *soha nem csatlakozott *az argentin Egyháznak ahhoz
az ágához, *amely jogosnak tartotta az egyenlőtlenséget és a
kizsákmányolást.* Ferenc pápa *a fogékony és irgalmas római Egyház helyét* *a
nélkülözés határvidékein* *jelöli ki.*
* <http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=54866&img=o_andrea.jpg> Mikor
születetett meg ez a szociális érzékenysége?– Bergoglio nagyon érzékeny
volt a szegények iránt már akkor is, amikor még nem volt püspök.* Ez abból
fakad, hogy* élete középpontjában az evangéliumi üzenet áll. Az
evangéliumban ugyanis a szegények, az éhezők kiemelkedően fontos helyet
foglalnak el.* Ferenc pápa megértésének kulcsa az, hogy *ami emberi, az
felette áll annak, ami gazdasági.* A kapitalizmust mindig a gyümölcseiről
ĂtĂ©lte meg, Ă©s ennek az elĹ‘ĂtĂ©let-mentessĂ©gnek köszönheti, hogy Ă©rintetlen
maradt az ideológiáktól. Az igehirdetésen keresztül* olyan folyamatot akar
elindĂtani, amely szembeszáll **a kidobás, selejtezĂ©s fogyasztĂłi
kultĂşrájával*. Ahogyan Joseph Wresinski atya könyvĂ©nek cĂme is mondja: a
szegĂ©nyek maga az Egyház (a kötet magyarul *SzegĂ©nyek egyháza* cĂmmel
jelent meg –* a szerk.*).
Ily módon a világ gyakran érdektelen közvéleménye számára arról tanúskodik,
hogy *a szegénység és az éhezés* *elleni harc* döntő jelentőségű, olyan
valóság, amely *folyamatos értékmérő kell, hogy legyen. *Nem csupán egy
szükséghelyzetről, hanem sajnos korunk állandó, drámai valóságáról van szó.
*Ferenc pápa arra is buzdĂt, hogy fogadjuk be a háborĂş Ă©s az Ă©hsĂ©g elĹ‘l
menekülőket…*
– Ez olyan lépés, amelyet Olaszországnak Európával együtt meg kell tennie,
hiszen a menekültek nagy része errefelé tart.* Európának felelősséget kell
vállalnia a kontinens felé áramló tömegekért. Olaszország, Spanyolország,
Görögország és Málta Európa kapu*i. Amikor Bergoglio pápa először hagyta el
Rómát, Lampedusát választotta úti céljául, azt a helyet, amely valóságosan
és szimbolikusan is a közös európai ház kapuja. *A mediterrán térség ma a
nyomor, a háborĂşk, a fundamentalizmus szĂntere, de a nagy gazdagság Ă©s
szegénység közti ellentét helye is*. A kivándorlók és a szükséget szenvedők
fájdalmára
*egy olyan Egyház figyelme és gondoskodása kell, hogy legyen a válasz,
amely szegény és a szegények barátja.*
*Nincs béke igazságosság nélkül?*
–* Az éhezés **elleni küzdelem azt is jelenti, hogy felelősséget vállalunk
a békéért.* Az éhezést és a háborúkat jelző földrajzi térképek gyakran
megdöbbentő módon fedik egymást. Ha jóllakatjuk a világot, akkor
megszabadĂtjuk a háborĂş szennyĂ©tĹ‘l is. Nagyobb esĂ©ly van társadalmi
konfliktusok kirobbanására akkor, ha a gazdasági növekedés jótéteményei nem
jutnak el a legszegényebbekhez. Ez *a szegénység leginkább abból fakad,
hogy nem fektetnek be a mezőgazdaságba.* *A mezőgazdaság a szegénység
elleni küzdelem kiemelt területe.* Tudjuk, hogy a világ – 2050-re 9
milliárdra duzzadó – népességének táplálásához a mezőgazdasági termelés 70
százalĂ©kos növekedĂ©sĂ©re van szĂĽksĂ©g. Hatalmas kihĂvás ez. *Csak egy
előrelátó, a bajokat megelőző cselekvési terv képes megoldást nyújtani*.
Magyar KurĂr
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20140812/e2a144bd/attachment.html
További információk a(z) Grem levelezőlistáról