[Grem] Ferenc pápa média jelenléte, stílusa

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2013. Sze. 19., Cs, 10:41:46 CEST


A vatikáni média Ferenc pápa idején

*Több mint kilenc millió háromszázezer követője van a Szentatya
Twitter-fiókjának*, ami az újra-twittelésnek köszönhetően legalább hatvan
millió emberhez jut el az okostelefonokon és tableteken keresztül. *A
Facebook-on keresztül 10 millió 200 ezren követik a www.news.va vatikáni
hírportált*.

Ezek az adatok mutatják Ferenc pápa jelenlétét a közösségi oldalakon
pápasága első hat hónapjában:* "ekkora médiasikerrel kevés világvezető
büszkélkedhet"* - hangsúlyozza Claudio Maria Celli érsek, a Pápai
Tömegtájékoztatás Tanácsának elnöke. A főpásztor a L'Osservatore Romanónak
nyilatkozott az általa vezetett dikasztérium plenáris ülése előtt, amely
szeptember 19-én kezdődik és 21-én, pápai audienciával zárul.

*Milyen újdonságot hozott a vatikáni médiában Ferenc pápa stílusa?* Celli
érsek szerint* a fő újdonság abban áll, hogy a Szentatya képes megértetni
magát mindenfajta emberrel.* Kommunikációját négy jól megragadható vonás
jellemzi: *egyszerű*,* közvetlen nyelvezet*et használ, amit korunk embere
tökéletesen ért;* az emberek lelkiismeretéhez és szívéhez szó*l, válaszolva
az ember szenvedéseire és belső útkeresésére.* Tudja, mi rejlik az emberi
szívben, ez magyarázza sikerét a nem hívők körében is*, a más vallások
képviselői, valamint az eltávolodott keresztények között is.

A harmadik elem *a gesztusok:* Ferenc pápa* nemcsak mond *bizonyos
dolgokat, *hanem olyan gesztusokat tesz,* amelyek képesek közvetíteni ezt
az emberi gazdagságot, összekötve azt egy mély spiritualitással.* Képi
nyelvezet*ének köszönhetően pedig *meg tudja érinteni az emberi képzelőerőt
és érzékenységet*, amikor festői kifejezéseket használ, amelyek
kifejezőbbek a szavaknál,* egyszerű mondatokkal
<http://magyarkurir.hu/sites/default/files/hirek/Judit/Judit8/net2.jpg>ragadva
meg nehéz fogalmakat*. Ki ne emlékeznék arra például, amikor a papokat és a
püspököket arra buzdította, hogy vegyék magukra a "nyáj illatát"? -
emlékeztetett Celli érsek.

A Tömegtájékoztatás Pápai Tanácsának plenáris ülése a világháló és az
Egyház kapcsolatát elemzi. XVI. Benedek pápa a tömegtájékoztatás
világnapjára írt utolsó üzenetében részletesen kitért az internet
kérdésére, amelyet pozitívan értékelt, és* arra buzdított, hogy az Egyház
tevékenyen evangelizáljon a világhálón keresztül is.* Ez a Krisztushoz és
az evangéliumhoz való hűségen túl felveti a kérdést, hogyan legyünk jelen a
világhálón, milyen formában, milyen üzenettel? - emelte ki Celli érsek.
Hozzátette: ezekre keresik a választ a tanács soron következő ülésén.

Az általa vezetett dikasztérium két olyan kezdeményezéssel foglalkozik
kiemelten, amely a pápa személyéhez kötődik. Az egyik* a
www.news.vamultimédiás portál, amely öt nyelven nyújt híreket
* a Szentatya, a Vatikán és a világegyház tevékenységéről. Látogatóinak
száma naponta 50 és 60 ezer között mozog. Sok püspöki konferencia
nyilatkozott elismerően e szolgáltatásról.

Az új alkalmazásnak (thepopeapp) köszönhetően pedig *okostelefonokon és
tableteken is követhetők a hírek.* Jelen van a Facebook-on is, a világ
egyik legelterjedtebb közösségi hálóján. "Nagyon jó, hogy az
<http://magyarkurir.hu/sites/default/files/hirek/Judit/Judit8/net1.jpg>Egyház
megragadta ezt a lehetőséget és megszólítja azokat az embereket, akik a
világhálót *lakják*".

Celli érsek szándékosan használta a "lakni" szót, mivel milliók népesítik
be a hálót, és valószínűleg *sokan a közösségi oldalakon kerülnek először
kapcsolatba a keresztény értékekkel, az evangéliummal, Jézus Krisztussal*.
"Fontos, hogy jelen legyünk". "Ma ugyanis, főként a fiatalok a vallással
éppen a weben találkoznak, sokuk talán sose fogja betenni a lábát
templomba, de *az interneten találkozhatnak egy őszinte, tiszteletteljes és
párbeszédes üzenettel" *- magyarázta a főpásztor.

Ebbe a gondolatmenetbe illeszkedik a másik kezdeményezés*, a @Pontifex-fiók
elindítása a Twitteren, amely XVI. Benedek pápa döntése volt*, s
prófétainak bizonyult, mert általa elérjük a világ minden sarkát. Ehhez
adódik* Ferenc pápa* kommunikációs készsége *e rövid üzeneteken keresztül,
amelyek kis bölcsesség-pirulákká válnak*, a világosság és az igazság, a
spiritualitás piruláivá.

*A legnépszerűbb posztok az evangélium hirdetéséhez kötődnek.* Az
újra-twittelés által a pápa üzenete legalább hatvanmillió emberhez eljut.
Ez az evangelizáció, a közelség, a megosztás: mindaz, ami az Egyház akar
lenni. Hogy a híres francia teológus, Yves Congar szavaival éljünk: *"az én
plébániám a széles világ".*

Vatikáni Rádió/Magyar Kurír
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20130919/e7007497/attachment.html 


További információk a(z) Grem levelezőlistáról