[Grem] Pázmány Péter (XVII. sz.!!) A leánygyermek neveléséről
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2013. Jún. 3., H, 13:27:57 CEST
Talita.hu
Mi kell a nőnek? - Pázmány szerint
2013. június 02. vasárnap, 07:00 | Írta: Esti Lia
*[image: Moroni_arckp]**
Pázmány Péter egyik művében a nők oktatásával, a női méltóság
visszaadásával, a nők számára is boldog élet megteremtésével foglalkozott.*
A szinte agresszív inkvizítorként számon tartott jezsuita szerzetes *sokkal
szelídebb és modernebb volt, mint gondolnánk*. Az *1570-1637 között élt
Pázmány nem nézte jó szemmel korának általános szokását:* a fiúkat
lovagolni és vadászni tanították, valamint nemesi udvarokba és iskolába
küldték tanulni, de *a lányok nevelését elhanyagolták.*
*"A lányok nevelésében nagy gond-viseletlenség vagyon; mert csinnyosgatás,
ruha-czifrázás, gangoson-lépés, az-az kevélységre-való tanítás minden
nevelések."* - írta.
Ez pedig baj, merthogy *egy lányban ennél sokkal több van*. Nem csupán arra
jók, hogy szép ruhában illegessék magukat a férfi szemek nagy örömére,
hiszen ők is gondolkodó és érző lények. Sőt, Pázmány szerint *a társadalom
(és a jövő társadalmának) állapota éppen a nők kezében van, mivel
gyerekkori élményeink, az otthonról hozottak határozzák meg, milyen
felnőttek leszünk.*
*"Nem a születéstől, hanem a nevelésből vagyon jó vagy gonosz
erkölcsünk."*- Ez rendkívüli toleranciát tükröző meglátás.
[image: szoptat_madonna]*Az, hogy az anya jóra tudja nevelni a jövő
generációt, csak akkor lehetséges, ha ő maga is kiegyensúlyozott, boldog
életet él.* Ezért a lányokat már egészen a kezdetektől különös
odafigyeléssel, szerető gondoskodással kell nevelni. S hogy mivel kezdi a
nevelési tanácsadást? Meghökkentő lesz: *a szoptatás*sal. Még napjainkban
is az La Leche Ligára <http://www.lll.hu/>, baba-mama magazinok
népszerűsítő cikkeire van szükség ahhoz, hogy mindenki tudomást szerezzen
ennek fontosságáról. Pázmány korában pedig a nemesasszonyok körében
szoptatós dajkát volt divatos alkalmazni. Ennek ellenére ő mégis látta
jelentőségét, egyenesen a jó nevelés kiindulópontjának tartotta, hogy* az
anya saját tejével táplálja gyermekét.*
*A munka és az olvasás dicsérete*
Írt ezen kívül persze arról is, hogy *a lány tanuljon varrni, szőni, fonni,
főzni.* De ne leegyszerűsítve gondoljunk erre a hozzáállásra! Nem arról van
szó, hogy a lány csak erre jó. Mindezek megtanulásával *a fiatal lány az
unatkozás, tétlenkedés helyett teremt, alkot, és ezáltal büszke lehet
magára.* Mert *tud gondoskodni azokról, akiket szeret.* Ez is merőben
forradalmi gondolat volt egyébként, hiszen ki kellett térnie arra, hogy a
nemes ember lánya *se ódzkodjon a kétkezi munkától*. (Külön felhívom a
figyelmet az asszonyállat helyett általa használt "aszszonyember" szóra.)
*"Mocskosb az aszszonyember keze mikor más férfiútúl szorongattatik,
hogy-sem mikor az urának-való főzésben fazék fogástúl kormoztatik."*
És ez még semmi! Szembemegy azzal a véleménnyel is, amely szerint a nőnek
csupán ez lenne a dolga, és nem szabad írni-olvasni tanulnia, mert azzal
úgyis csak felesleges, bűnös elfoglaltságot talál magának. Ehelyett *azt
javasolja, oktassák, képezzék a nőket.*
*"Én üdvösséges dolognak itílem, hogy a keresztyén leány mingyárt
kisded-korában vagy értelmes öreg asszonytúl, vagy élemetes, jámbor
isten-félő embertűl olvasni tanúllyon és a szép dolgok olvasásából
tekélletes erkőlcsöket vegyen."*
Bizonyítandó, hogy a nők tanítása nem az ördögtől való, *női szenteket
sorol fel, akik írni-olvasni tudó, értelmesen gondolkozó, példás életű
emberek voltak*. (Mint például a népmesékben is népszerű Alexandriai Szent
Katalin <http://pannoniadicserete.blog.hu/2012/11/25/katalin_az_okos_no>.)
*"A czifra öltözet, a festett orcza"[image: hajhaj]*
A piaci, lakodalmi társaságban előforduló, külsőre gyönyörű, de üresfejű,
az időt pletykákkal, mások kibeszélésével töltő nők helyett Pázmány *olyan
lányokat szeretett volna látni, akiknek önbecsülését az adja, hogy szerető
otthont tudnak teremteni családjuknak, és akik emellett még értelmesek is.*
*Fontosnak tartotta a külsőt, de ezt a kérdést is* a maga *nemeslelkűségével
közelítette meg.* Azt tanácsolta a különféle divatok rajongóivá váló, és
ezzel saját magukat tárgyiasító nőknek, hogy* átgondoltan foglalkozzanak
megjelenésükkel*. Ma már kicsit egyszerűnek tűnik az a jó tanács, hogy a
különféle hajköltemények helyett arra *ügyeljenek, hogy ne legyen kócos,
korpás a haj,* de ha a rokokó parókák alatti tetűfészkekre gondolunk, nem
is volt olyan butaság erre külön kitérnie! Az utókornak (például a francia
Napkirály udvarának kosztól szétrohadó tagjainak) érdemes lett volna
megszívlelnie azt az intelmet is, miszerint *az illatszerek használata
helyett először arra figyeljen a lány, hogy tiszta legyen. A kihívó
megjelenéssel önmagukat lealacsonyító nők ellen szót emelt, *komoly
szavakkal bírálva ezt a magatartást:
*"A czifra öltözet, a festett orcza; kurvák és bordélyok zászlója."*
A sminkelésben egyébként azt is kritizálta, hogy a korabeli szerek és
technikák roncsolják a bőrt. Hiszen fontosnak tartotta a szépséget:
*"És ha szép, eltekéllye, hogy meg nem rútíttya feslett élettel ékességét, ha
rútacska arra igyekezzék, hogy jó erkőlccsel szépegesse magát" [...] "Nem
tiltya Isten a tisztességes őltözetet, sőt akarja, hogy az aszszonyok ékes
őltözetben járjanak, de úgy, hogy szemérmetesen és józanon ékesgessék
magokat."*
*
*
*Párválasztás*
[image: jegyespr]Természetesen a vallásosság Pázmány lánynevelésről
alkotott nézeteit is áthatotta. Ezért szerepel írásában az *imádkozás, a
szüzesség megtartása és a házastársi hűség *kérdése. Minderről óvó, féltő
szeretettel szólt. Szintén a gondoskodó hozzáállás tükröződik abban, amit a
házasságról ír. A korban népszerű gyakorlatot (a szülők választják ki a
férjet) nem ellenezte, mert úgy tartotta, *a fiatal, érzelmektől vezérelt
lány még nem tudja pontosan mérlegelni döntésének súlyát*. Ugyanakkor
felhívta a figyelmet arra, hogy mekkora felelősség van a szülők kezében. *A
választás elsődleges szempontjának pedig nem a vagyont, nem a rangot
tartotta.*
*"Inkább akarván oly vőt aki pénz-nélkül, hogy-sem oly gazdagságot, mely
emberség-nélkül szűkölködgyék."*
*A házasítás ezért nála nem marhavásárra hasonlít*, és eltér a mai
pénzközpontú világban nem egy embert mozgató megfontolásoktól is. A
szülőknek szerinte kötelességük *úgy kiválasztani a jövendőbelit, hogy az
termetében, korban, értelmi képességeiben, erkölcsösségében, vallásában
legyen a lányhoz illő.* Rangjában ne válasszanak jóval előkelőbbet, hiszen
akkor a társadalmi különbség miatt a nő egész életére szolgálóvá válik.
Márpedig Pázmány ezt nem akarta. Hiszen* ő, aki ellenezte a női test
árucikké válását, aki a nők oktatását szorgalmazta, aki a nőket arra
ösztönözte, hogy bátran fogadják el külső adottságaikat, aki a családról
gondoskodó feleségben az értékes embert látta, aki tudta, hogy a bölcsőt
ringató anya kezében van a jövő, a nőknek boldog életet szánt.*
/Idézetek forrása: Pázmány Péter: Mint kell a keresztyén leányt nevelni/
Forrás: Pannónia dicsérete
<http://pannoniadicserete.blog.hu/2013/04/23/mi_kell_a_nonek_515>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20130603/7346cb57/attachment.html
További információk a(z) Grem levelezőlistáról