[Grem] Cserpes: "Nem hagyom tovább mérgezni az országot!"

KEA kea at turul.banki.hu
2013. Jan. 10., Cs, 10:13:23 CET


Cserpes: "Nem hagyom tovább mérgezni az országot!"

Pozitív Nap -- 2013.01.09., anettzup
http://pozitivnap.hu/gazdasag/cserpes-nem-hagyom-tovabb-mergezni-az-orszagot


A Cserpes-termékek sikerén felbuzdulva idén tejivóhálózatot alapított a 
kapuvári sajtműhely névadója. Cserpes Istvánnak egy titka van: nem fehér 
löttyben úszó adalékanyagokat, hanem igazi tejet árul. Következő 
feladatának a gyorsétkeztetés „méregtelenítését” tartja - írja a Heti 
Válasz.

„Ha sivatagi akciókra alkalmas darabárut készítünk a tejből, óhatatlanul 
sérül. A multikereskedelem árat diktál, elvárja, hogy hosszan elálló 
folyadékok kerüljenek a szupermarketek polcaira, mert állítólag az kell 
a népnek. Szerintem meg a tej bizalmi termék; az a dolga, hogy friss 
legyen, nem pedig az, hogy tartós” - foglalja össze sikereinek titkát 
Cserpes István. Mint mondja, abból indul ki, hogy a boltok az élelmezés 
színhelyei - és a vevőknek kezd elegük lenni a „nem is vagy ember, ha 
nem nálunk vásárolsz” típusú pankrációkból.

Magyarország "legmerészebb újítója", Cserpes István. Kép: player.hu

A Cserpes Sajtműhely Kft. minden éjszaka begyűjti a tejet a 
beszállítóktól (van, akitől ötven litert, és akad olyan is, akitől 
ötezret), majd reggel négykor kezdődik a műszak a kapuvári üzemben. A 
gyártás és a rendelések szerinti szortírozás estig tart, másnap 
hajnalban pedig már ott a friss áru az üzletekben. A joghurtokhoz 
használt gyümölcs mind hazai termék, az áfonya pedig „nagymagyar”, 
utóbbit ugyanis Erdélyből és Felvidékről szerzik be. A kft. mint 
cégforma csak tavalytól él; 1992 és 2011 között Cserpes egyéni 
vállalkozóként űzte az ipart, ám miután a bevétel tartósan egymilliárd 
forint fölöttinek ígérkezik, „a könyvelőm unszolására beláttam, hogy nem 
hagyhatok mindent veszni, ha beüt egy krach”.

Krachról persze szó sincs, az idei év épphogy a kitörésről szólt. 
Budapesti lokálpatrióta blogok szüntelenül ünneplik a Deák téri 
metrókijárónál és a Corvin mozinál megnyitott tejivókat - illetve a 
jövőre további fővárosi üzletekkel bővülő hálózatot. Aligha csoda, hogy 
Cserpes István Az év üzletembere díjért felelős Ernst & Young mércéje 
szerint is Magyarország „legmerészebb újítója” lett 2012-ben.


Tudatosan építette rá az első tejivót a Deák téri McDonald'sra?

Az év elején még azt sem tudtam, hogy tejivót akarok nyitni. Egy 
ismerősöm szólt, hogy van itt egy üres üzlet. Rábeszéltem magam.

Trendi helyeket nyit, pedig a Cserpesre eddig nem volt jellemző a 
csilivili dizájn.

Kiváló dizájncsapattal dolgozom, de a termékeinket nem engedem 
felcicomázni. A vásárlónak azt kell látnia, hogy amit csomagolóanyagra, 
marketingre fordítottunk volna, az benne van a tejben, a sajtban vagy a 
joghurtban. Terjeszkedésre sem költünk; kínálóautókkal és saját 
boltokkal indultunk, ám elértünk egy kritikus tömeget, és ma már a piac 
keres minket. Amikor az első Lipóti pékség megnyílt Budapesten, az 
üzemeltető hölgy beszélte rá a márkatulajdonost, hogy Cserpest 
áruljanak. Azóta a Lipóti-hálózat mellett több CBA- és Coop-üzletben 
jelen vagyunk, de a multik központi beszerzési gyakorlatához nem 
asszisztálunk. Kizárólag önálló boltokkal állunk szerződésben - és 
általában a vevők szólnak rá a közértesekre, hogy tartsanak Cserpest. A 
tejivók esetében pedig egy vacak dizájn ugyanannyiba kerülne, mint a 
jópofa belső tér. A székeket sem aranyművesekkel gyártattuk, hanem a 
Balaton Bútorral.
A tejivó belülről. Fotó: Fülöp Ildikó

Ön profi?

Az a fajta profizmus, ahogy a nagy bevásárlóközpontok működnek, nekem 
nem fogadható el. Nincs benne sem az ember, sem a lélek. Diagramokat 
mutogatnak a befektetőiknek, és ha a táblázat akár csak néhány hónapig 
rossz számokat mutat, ők leállítják a finanszírozást. Régebben nekünk is 
volt mélyrepülésünk - de odafentről nem ok nélkül kapjuk sem az áldást, 
sem a terheket. A nehéz idők arra tanítottak, hogy a siker érdekében sem 
ronthatom el a terméket. A házastársunkat sem ilyen-olyan kalkulációk 
alapján választjuk, hanem „ráérzünk” egymásra. Arra sincs szakmai 
magyarázat, hogy miért annyira jó a tejfölünk. Értünk a szakmánkhoz, 
profi a technológiánk, de a „csettintést” nem az eszünk, hanem a szívünk 
adja hozzá a termékeinkhez. Az eladó-vevő viszony annyiban is hasonlít a 
párkapcsolatra - talán ennyi bölcselkedés még belefér egy ötgyermekes 
apa szájából -, hogy mindkettőt megrontja a sumákság. Mi abból élünk, 
hogy az emberek értékelik azt, ami egyenes. Nem fehér löttyben úszó 
tartósítószert, adalékanyagot és ízfokozót árulunk, hanem tejet.

A kínálóautói anno a Boci, boci tarka zenéjével csábították a 
vásárlókat, aztán Trudi néven átmentette a Túró Rudi-ízt, most pedig 
sorra nyitja a tejivókat. Ekkora biznisz a retró?

Ez akkor lenne retró, ha tudnék trendekben meg brandekben gondolkodni. 
Én csak normális próbálok maradni. Dühített, hogy a Túró Rudit 
„megreformálták”, ezért megcsináltuk az igazit. Annak sem örültem, hogy 
miközben tárt karokkal vártuk a „hamburgergyárakat”, nem minőséget 
kaptunk, hanem műanyag vattacukrot. Lettek hát a tejivók.

Idén húszéves a Cserpes. Mi a következő húsz év nagy projektje?

Ez erős lesz, de azért kimondom: az a feladatunk, hogy etessük a 
nemzetet - nem középiskolás fokon. A tejivó csak előfutára a gasztrós 
törekvéseinknek. Néhány év múlva Magyarország legnagyobb felvásárlói 
leszünk húsban, csirkében, zöldségben, gyümölcsben. Aztán egy központi 
„ételgyárban” mindent konyhakészre dolgozunk, és frissiben kiszállítjuk 
az éttermeinkbe. Nem hagyom tovább mérgezni az országot!

-- 

Üdvrivalgással:
KEA.
----
Keszthelyi András
f. adj.
ÓE-(ex BMF, exx Bánki)-KGK-SZVI


További információk a(z) Grem levelezőlistáról