[Grem] Önmagát megsemmisítő kultúra
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2013. Jan. 3., Cs, 20:31:36 CET
Kedves Lista!
Nem szorosan kapcsolódik a brüsszeli karácsonyfátlanítás kérdésköréhez, de
a karácsonyhoz, ill. a hagyományokhoz igen. Paál György, k.Lttag épp a
napokban küldte át a magyar 'karácsony' szó eredetével és az új évi
jókívánságokkal kapcsolatos felvilágosítást:
A karácsony szó *török* eredetű. December végén kellett befizetni az
egyháznak járó adót, a *tizedet,* más néven decimát. Ebből ered a *dézsma *szó
a magyar nyelvben. A török nyelvben, azonban a keresztények adóját *
"karadzs"-*nak hívták, az *"on"* pedig annyit jelent, *tíz*. Ha
összetesszük a két török szót, megkapjuk a magyar nyelvhasználatban is
általánossá vált *"karadzson"*, magyarosan *karácsony* szót, ami eredetileg
az ünnepek táján befizetendő *adótizedet* jelölte.
*... mióta szokás újévi üdvözletet küldeni?*
Azt hihetnénk, hogy ez újabb keletű szokás. Pedig ennek is nagy
hagyomá-nya van. Már a *14*. és *15.* században *írásban* üdvözölték az *
újév* napján távol-levő ismerősöket. Az üdvözleteknek ez volt a
legszokásosabb formája: *"Isten adjon neked és mindnyájunknak boldog, jó
esztendőt és földi életünk után örök világosságot. Ámen." *
A *könyvnyomtatás* és a fametszés, rézmetszés feltalálása után az új
techni-kák is részt kértek az újévi üdvözletek műfajában. Az első
fametszetű üdvözlő-lapok *vallásos* motívumúak voltak. Leginkább a gyermek *
Jézust* vagy az angyalokat ábrázolták. Ugyanebben az időben, tehát a *16*.
században jöttek divatba a *falinaptárak*, amelyeket szívesen küldözgettek
egymásnak az ismerősök újévi ajándékul, a címlapon többnyire ezzel a
szöveggel: *"Boldog, jó új* *esztendőt..."*
Később már nem elégedtek meg ezzel az egyszerű formával. Hosszú verses
köszöntőket nyomtattak az üdvözlőlapra, amelyek *plakát nagyságúvá* lettek.
Az ilyen üdvözlőlapokat *Házi-áldáshoz* hasonlóan a *szoba falára*szögezték.
Így ment ez a *18*. századig, amikor is nagy *változások* történtek az
újévi üdvöz-letben. Mindenekelőtt *megszűnt* az *plakát* lenni! Ezt a *
zsugorodási* folyamatot nagymértékben támogatta az akkoriban divatossá lett
*névjegy* vagy vizitkártya. Vallásos jellegét is elveszítette, mert a
gyermek *Jézus* *helyett* virágot szóró amorettek, gráciák és
*múzsák*jelentek meg.
Az *újévi üdvözlőlap* mindig *tükre* volt a kor ízlésének. A napóleoni
háborúk nehéz éveiben *vasból *készült üdvözlőlapok is forgalomba kerültek,
a bieder-meier érzelgősség *virágkoszorúkban* tombolta ki magát. A *mi
korunk* viszont megelégszik egy színes sokszorosítással és négy betűvel: *
BÚÉK...*
2013/1/3 László Baják <laszlo.bajak at gmail.com>
> Kedves lista!
> A karácsonyfát szerintem is érdemes kivenni a kultúrpolémiából. A fenyőfa
> eredetileg a téli napforduló és ilyen módon a fény megújulásának a jelképe
> volt. A 19. századig semmi köze sem volt a kereszténységhez. Jézus
> születésének és a fenyőnek modern kor párosítása ugyanakkor logikus, mivel
> Jézus születésének idejét mesterségesen jelölték ki, a téli napforduló
> idejére. A karácsonyfa állítás tehát hagyomány, bár nem túl régi és
> semmiképpen nem kardinális kérdés a kereszténység szempontjából. Ha nem
> állítanak valahol karácsonyfát az nem baj, legfeljebb valamilyen lelki
> sivárság (vagy másokra ráerőltetni kívánt lelki sivárság) jele. Üdv: Baják
> László
>
>
> 2013. január 3. 18:36 Bánhegyi Péter írta, <banhegyip at mnb.hu>:
>
> Kedves Listatagok!****
>>
>> ** **
>>
>> Először is békés, boldog új évet kívánok mindenkinek!****
>>
>> ** **
>>
>> Másodszor pedig, nem olyan egyszerű dolog szerintem az, hogy a
>> karácsonyfának a kereszténységhez nem sok köze van. Az a tény, hogy Jézus
>> Krisztus és Szűz Mária körül a jászolban nem volt feldíszített fenyőfa, sőt
>> valószínűleg semmilyen fenyőfa, még önmagában kevés ehhez, mert a liturgia
>> és a kultusz csak fokozatosan alakul ki, különböző földrajzi és kulturális
>> környezetekben, és az inkulturációnak itt fontos szerepe van. Ami a
>> lényeges szerintem, hogy a karácsonyfa szimbolikája mennyire felel meg *
>> együttesen* a hittartalomnak és a kulturális tradícióknak. E
>> tekintetekben pedig a fenyőfa komoly "múlttal" rendelkezett a kontinentális
>> európai területeken, messze a pogány múltban is "gyökerezve", az örökzöld
>> és a fa pedig külön-külön is ősi szimbólum értékkel bírtak, mediterrán
>> vidékeken, pogány és zsidó környezetben is. A keresztény gyakorlat pedig
>> előbb-utóbb mindig figyelembe kellett, hogy vegye a kulturális és a
>> földrajzi kontextusokat.****
>>
>> ** **
>>
>> Ugyanakkor, hogy maga a vitatott brüsszeli helyzet se legyen egyértelmű,
>> maguk a kezdeményezők sem állították, hogy nem lesz karácsonyfa, pusztán
>> csak "modernizálták" azt - így maga az erről szóló vita is meddő lehet, és
>> éppen hogy a hagyományőrző keresztényeket és a hozzájuk húzó médiát lehet
>> minimum árnyékra vetődéssel vádolni, de leginkább nevetségessé, a korral
>> lépést nem tartóvá tenni:****
>>
>> ** **
>>
>> http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-20302574****
>>
>> ** **
>>
>> http://hvg.hu/velemeny.nyuzsog/20121228_Karacsonyfake_Bayer****
>>
>> ** **
>>
>> Igen, ez az az irányzat, amelyről szó volt, mint a tradíciókat kiforgató
>> törekvések halmaza, és amelyet egyébként nem különösebben érdekel
>> önmagában, hogy a betlehemi istállóban volt-e fenyőfa vagy sem, csak az,
>> hogy mekkorát lehet ütni a *jelenleg élő* tradíciókon, a hiten és az
>> őket követőkön. Ilyen körülmények között szerintem a
>> "karácsonyfanélküliség" önmagában is, ha nem is veszélyeztetné, de
>> mindenképpen gyengítené a keresztény közösségeket és általában az európai
>> társadalmakat, ezeket szerintem most nem lehet szétválasztani. Ráadásul ez
>> esetben nem csak "karácsonyfadíszről", hanem mélyebb gyökerű tradícióról
>> van szó.****
>>
>> ** **
>>
>> További szép estét kívánva****
>>
>> Bánhegyi Péter****
>>
>> ** **
>>
>> ** **
>>
>> *From:* grem-bounces at turul.kgk.uni-obuda.hu [mailto:
>> grem-bounces at turul.kgk.uni-obuda.hu] *On Behalf Of *Leczky Márton
>> *Sent:* Thursday, January 03, 2013 4:15 PM
>> *To:* grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>> *Subject:* Re: [Grem] Önmagát megsemmisítő kultúra****
>>
>> ** **
>>
>> Ahogy én vélem, nem a karácsonyfanélküliség a baj, hanem az, hogy
>> évszázadokra visszanyúló hagyomány eltörlődik egy nem feltétlen "szent cél"
>> érdekében. És ezek között a hagyományok, kultúrális értékek között
>> található a kereszténység is.****
>>
>> 2013. január 3. 10:44 Koós Flóra írta, <koosf at t-online.hu>:****
>>
>> A karácsonyfanélküliség veszélyeztetné a kereszténységet?****
>>
>> A karácsony a születés ünnepe. A jászol a születés helye.****
>>
>> De mit csinált volna Jézus vagy az Édesanyja csillogó üveggömbökkel
>> díszített fenyőfával az Istállóban?****
>>
>> Én is nagyon szeretem a fenyő illatát, és számomra is a melegség,
>> meghittség illúzióját adja a gyertyafény, a színes ragyogás. Nagy vigasz a
>> téli sötétben, hidegben.****
>>
>> De a kereszténységhez nem sok köze van.****
>>
>> Mondjátok őszintén: hiányzik, ha nincs, olyan jó együtt lenni körülötte,
>> megpihenni, összehúzódni, ajándékozni, beszívni az illatát!****
>>
>> Mert ez igaz.****
>>
>> ****
>>
>> ----- Original Message ----- ****
>>
>> *From:* Dr. Weinzierl Tamás <dr.weinzierl at t-online.hu> ****
>>
>> *To:* grem at turul.banki.hu ****
>>
>> *Sent:* Thursday, January 03, 2013 9:37 AM****
>>
>> *Subject:* [Grem] Önmagát megsemmisítő kultúra****
>>
>> ** **
>>
>> Kedves Lista, szerintem igen jól összefoglalt, figyelemreméltó írás a
>> lopakodó keresztény-ellenesség, és a hagyományos európai normák globális
>> "átértelmezése" ellen. Amúgy BÚÉK, üdvözlettel: Weinzierl Tamás****
>>
>> ** **
>>
>> *Identitásunk és megmaradásunk tartópillérei: a Golgota, a Parnasszus és
>> a Capitolium*****
>>
>> ****
>>
>> *Mohi Csaba*****
>>
>> ****
>>
>> A keresztény Európában évszázadok óta az idén fordult elő első ízben,
>> hogy Advent első vasárnapján az unió kilenc tagállamának fővárosában nem
>> gyulladtak fel a karácsonyfák reményt sugárzó gyertyái! Azt, hogy a veszély
>> milyen nagy, jól mutatja, hogy Európa fővárosában, Brüsszelben a Grande
>> Place főtéren, amelyet Bonaparte Napoleon "Európa legszebb báltermének"
>> nevezett, ebben az évben már nem is állítottak karácsonyfát. A békés
>> helybéliek és a karácsonyi turisták ezrei döbbenten találták magukat
>> szemben azzal a kereszténységre és Európára egyaránt veszélyt jelentő újabb
>> kihívással, amelyet az integrációért aggódó szakemberek már évek óta
>> tapasztalnak. Ugyanakkor pozitívum ebben az, hogy végre széles körben
>> kinyitotta a szemeket és ráirányította a figyelmet azokra a szégyenteljes
>> tényekre, amit az unió Lisszaboni Alapszerződéséért felelős politikusok az
>> eddigiekben oly sunyi módon elhallgattak. Nevezetesen, Lisszabonban
>> megtagadták a kereszténységre, mint Európát összetartó szellemiségre és
>> kultúrára való hivatkozást, valamint egyiejűleg megtagadták az eddigi
>> integrációs fejlődés neghatározó súlyú szimbólikus értékeit is, az unió
>> himnuszát, zászlaját és jelszavát! ****
>>
>> ****
>>
>> Az európai egység elkötelezettjei jelentős előrelépésnek tartották, hogy
>> Európának van saját, önálló Himnusza (Ludwig van Beethoven IX.
>> Szimfóniájának "Öröm-ódája"), van saját zászlaja (sötétkék alapon, körebe
>> futó 12 ötágú arany csillag), valamint, van az európai sokféleséget
>> kifejező jelszavunk."e pluribus unum", azaz "a sokféleségben egyesűlve".
>> Mindezt Lisszabon már után tehetjük múlt időbe, mert *csak* *volt
>> himnuszunk, zászlónk, jelszavunk. *Mégis reménytadó, hogy bár egyre
>> erőteljesebb és egyre átfogóbb támadások célpontjává vált, mindazonáltal
>> *Európa továbbra is keresztény alapokra épül. *Lisszabon egyúttal
>> midezek örökérvényű társadalomrendező értékeit is letagadta, ami egyúttal
>> jól mutatja azt a mély válságot, amibe napjaink Európáját annak felelős
>> vezetői belevitték. Ez a válság elsősorban nem gazdasági válság és nem
>> pénzügyi válság, hanem azoknál sokkal-sokkal veszélyesebb. Ez alapvetően*erkölcsi válság
>> *****
>>
>> ****
>>
>> Az Európai Unió a hazánk ellen indított globális támadás sorozat
>> keretében kifogás tárgyává tette az új magyar Alaptörvényünkben
>> megfogalmazott keresztény istenhitet, kérdőre vontak bennünket azért, mert
>> merészeltük beemelni Kölcsey Ferenc által írott nemzeti imádságunk, a
>> Himnusz első sorát: *Isten áldd meg a Magyart! *Jóllehet az
>> egyenjogúságot és a tisztességet nem súlyra és nem nagyság szerint mérik,
>> úgy látszik ez Brüsszel mai urainak tudatába nem hatolt el. Az európai
>> nagyhatalom briteket senki sem meri kérdőre vonni, hogy az Egyesült
>> Királyság Himnusza így kezdődik: Isten áldd meg a királynőt (vagy a
>> királyt, éppen aki hatalmon van). "God save the Queen", "God save the
>> King". Ugyanakkor - érdekes módon - még senki sem "vetemedett" arra, hogy
>> számonkérje a tengerentúli szuperhatalom politikusain, miért szerepel a
>> nemzetközi fizetőeszközzé vált dolláron az egyértelmű hitvallás: "In God we
>> trust", vagyis "Istenben bízunk". Azzal láthatóan még a vallásossággal
>> kevésbé vádolható pénzvilág moguljai is egészen jól megvannak.****
>>
>> ****
>>
>> A következőkben példákkal mutatjuk be, hogy Európa államainak
>> Alkotmányában visszatérően szerepel a kereszténységre, mint szellemiségre,
>> kultúrára, megtartó erőre és Istenre való hivatkozás. Bár nem tagja az
>> uniónak, mégis a legjobb meghivatkozás ilyenkor mindig Svájc, mely állam
>> nem nagyhatalom, de amely föderáció, többnemzetiségű, semleges és működő
>> demokrácia. Mindezzel együttesen gyakorlati példáúl szolgál az Európai
>> Egyesült Államok felépítésének minden egyes lépcsőfokához. A svájci
>> Alkotmány valamennyi hivatalos nyelven egyaránt így kezdődik: *"A
>> mindenható Isten nevében"!* ( Németül: *Im Namen Gottes des
>> Allmächtigen!,* franciául: *Au nom de Dieu* *Tout-Puissant*!, angolul: *In
>> the Name of Allmighty God*!) Ezután így folytatódik: "A svájci Nép és a
>> Kantonok, a Teremtő iránti felelősség tudatában, elhatározták, hogy
>> megújítják Szövetségüket, ....tudatában a jövő generációi iránti
>> felelősségüknek, abban a meggyőződésükben, hogy csakis az maradhat meg
>> szabadnak, aki él is saját szabadságával és gyakorolja azt, továbbá, hogy a
>> nép ereje a szerint méretik, amiként alakul leggyengébb tagjainak jóléte, a
>> következő Alkotmányt adományozzák saját maguknak!" ****
>>
>> ****
>>
>> Svájc Alkotmányában mindazok az értékek megfogalmazást nyertek, amelyek
>> egyrészt méltóak lennének az egyesült Európa Alkotmányába való beépítésre,
>> másrészt azok uniós szintű gyakorlati végrehajtása jelentősen megerősítené
>> az európai kohéziót és nagyban hozzájárulna a jelenlegi válságból való
>> kilábaláshoz. Külön figyelmet érdemel az utolsó bölcsesség, melynek "uniós
>> változata" így üzen Brüsszel gyengébb tagállamok elnyomására hajlamos
>> eurokratáinak: "*Az Európai Unió ereje a szerint méretik, hogy miként
>> alakul* *leggyengébb tagjainak jóléte!"* Jelenkori magyaroknak is üzen a
>> svájci nép: "Csakis az maradhat meg szabadnak, aki él is szabadságával és
>> gyakorolja azt"!****
>>
>> ****
>>
>> *Németország Alkotmánya *így kezdődik: "Isten és ember előtti
>> felelőssége tudatában,...a Német Nép alkotmányozó hatalmánál fogva meghozta
>> Alaptörvényét." Az *Ír Köztársaság** *Alkotmányának kezdő sora: "A
>> Legszentebb Szentháromság Isten nevében, akié minden hatalom és akitől mint
>> végzetünktől mind az emberek, mind az államok tevékenysége ered..."****
>>
>> A mélyen istenhívő és katolikus *Málta* Alkotmányának meghatározó súlyú
>> bevezető szavai:****
>>
>> "Málta vallása a római katolikus apostoli vallás. A Római Katolikus
>> Apostoli Egyház hatóságainak joga és kötelessége tanítani, hogy mely
>> alapelvek helyesek és melyek nem. A római katolikus apostoli hit vallásos
>> tanítását minden állami iskolában kötelező tantárgyként kell oktatni." *
>> Lengyelország* Alkotmánya leszögezi:..."Mindazok, akik hisznek Istenben,
>> mint az igazság és az igazságosság, a jóság és szépség forrásában, és
>> Mindazok, akik nem osztoznak ebben a hitben, de tiszteletben tartanak más
>> forrásból származó egyetemes értékeket..."****
>>
>> ****
>>
>> Az előzőekben bemutatott példák meggyőzően bizonyítják, hogy bennünket a
>> kereszténység és az Istenben való hit kérdésében is egyoldalúan támadó,
>> tisztességtelen és durva diszkrimináció ért az unió bizottsága és az
>> Európai Parlament részéről egyaránt!****
>>
>> ****
>>
>> Napjainkban Joseph Weiler professzor ennek a kérdéskörnek (Európa,
>> kereszténység, európai alkotmányozás stb.) általánosan elfogadott
>> szakértője. Rendkívül gazdag tudását, valamint humanizmusát és a
>> kereszténység iránti tiszteletét ékesen bizonyítja a hazánkban is megjelent
>> *"Un'Europa Cristiana, un saggio esploratívo*" című műve.
>> Elfogulatlanságának legfőbb bizonyitéka, hogy ő maga nem keresztény, hanem
>> hithű zsidó. New Yorkban él, édesapja tudós professzor és bölcs rabbi,
>> saját gyermekeit az ősi vallás ortodox elvei szerint neveli. Weiler
>> professzor 2006 decemberében az ugyancsak nagyrabecsült *Európa-szakértő
>> jogtudós, Mádl Ferenc* *professzor, a Köztársaság elnökének fővédnöksége*mellett tartott a magyar tudományos elit körében igen nagy elismerést
>> kíváltó előadást. A hasonlóan makacsul hithű, mélyen vallásos,
>> katolikus-keresztény Mádl professzor a könyvhöz írott előszavában, a
>> kereszténység, mint az európai kultúra alapjának a Lisszaboni Szerződésből
>> való kihagyását így értékeli: "*Keresztény gyökerek a* *Reformszerződésben
>> miért nincsenek, ha mégis vannak?" *Majd így folytatja: "Európa saját
>> Alkotmányában szégyellte bevallani szellemi-kulturális örökségét és nem
>> vallotta meg Európa keresztény múltját és gyökereit. Sokan mondják, hogy
>> nehéz lesz így megteremteni és szeretni az új európai építményt. Meg
>> történelemhamisítás is kiretusálni az elődöket és alkotásukat a családi
>> fényképről. Európa keresztény kulturális-szellemi világának elutasítása
>> Európa múltjának tagadását jelenti". ****
>>
>> ****
>>
>> Hallgassuk azt is, miként vélekedik könyvében Weiler professzor erről a
>> kérdésről: "A rendszeresen templomba járó, misét hallgató kereszténység
>> olyan emberekből is áll, akik ugyan kereszténynek tekintik magukat,
>> identitásukban azonban nem ez a szempont áll első helyen. Az ő "keresztény
>> gyakorlatuk" elsősorban az élet döntő pillanataiban, a születés, a házasság
>> és a halál pillanataiban nyilvánul meg. Néha elmennek a szentmisére, de a
>> gyónást és áldozást már többnyire túl erős megterhelésnek érzik. Egyházuk
>> életében nem vesznek aktívan részt, ennek ellenére egyházi házasságot
>> kötnek, gyermekeiket megkeresztelik és vigasztalást merítenek abból, ha
>> egyházi személy áll mellettük haláltusájukban. A kereszténység egyúttal
>> kultusz is, amelyet az határoz meg, hogy mit tisztelünk és mit tiszteltünk
>> a múltban, hordozója, megnyilvánulása és ugyanakkor őre azon sokösszetevős
>> rendszer egy fontos elemének, amelyet saját kultúránknak tekintünk."****
>>
>> ****
>>
>> * *Weiler profsszor felteszi a kérdést, mit fognak találni és miről
>> fognak beszámolni azok az emberek akiket azért küldtek el, hogy Európát,
>> mint az ígéret földjét felfedezzék? "El fogják mondani, hogy minden európai
>> lakott központban, még a legkisebbekben is a temetők sírjain a
>> legkülönbözőbb európai nyelveken írott feliratok olvashatók, de szinte
>> mindegyiken ugyanaz a keresztény kereszt látható. Még az időben is
>> változatlanul ugyanaz a kereszt van az 1003-ból való síron, mint egy
>> 1503-ból valón vagy egy 2003-ból származón. El fogják mondani, hogy nem
>> létezik egy bizonyos lélekszám fölött olyan város, falu, amelyben nem lenne
>> legalább egy keresztény templom, esetleg akár több is. Ezek a templomok
>> lehet, hogy az év nagy részében üresen állnak, mégis megvannak, gyakran
>> fenséges szépségükben. Embereink néhány zsinagógára is akadhatnak* *(1938
>> előtt sokkal többet láthattak volna), rátalálhatnak néhány mecsetre, s
>> ugyanígy zsidó és moszlim temetőkre. Ezek is szerves részei ugyan* *az
>> európai tájnak, ám jóval kisebb számban vannak jelen és ezzel éppen Európa
>> keresztény körvonalait erősítik meg. Sok olyan templomot is találhatnak,
>> amelyeket megfosztottak felszentelt mivoltuktól, esetleg már eladtak, vagy
>> piaci területként használnak: ezek már a Mammon, vagyis a mindenható pénz
>> új templomai."****
>>
>> ****
>>
>> Weiler professzor záró szavai különösen megszívlelendőek: "Miben is áll
>> Európa történetének lényege? Természetesen, akárcsak a szépség, ez is
>> nézőpont kérdése, ami ebben a vonatkozásban hangsúlyt kap, attól a
>> személytől függ, aki előadja. *Vannak dicsőséges európai keresztény
>> pillanatok és vannak szégyenteljesek is*. *A keresztények maguk eledelül
>> vettettek oroszlánok elé és eledelül vetettek másokat is az oroszlánok elé!
>> *Mindazonáltal és mindent mérlegre téve *a kereszténységet nem lehet
>> Európa egykori és mai történelméből kitörölni, miként nem lehet
>> eltávolítani az összes keresztet sem Európa
>> temetőiből! *****
>>
>> . ****
>>
>> Európa jelentősége messze túlnő az általa elfoglalt földrajzi terület és
>> a lélekszám nagyságán. Európa történelmi súlyát és szerepét csakis az
>> általa mintegy hat évezred során létrehozott kultúra, az európai
>> civilizáció értékrendje és annak a Világ valamennyi többi részére
>> kisugárzott és jelenleg is kisugárzó hatásai alapján mérhetjük fel. Európa
>> több mint hatezer éve alakuló civilizációs értékrend, különböző, egymással
>> kölcsönhatásban működő vallási, kulturális, politikai és gazdasági
>> egységeket egybefogó erőtér, sikeres és a gyakorlatban működőképes koherens
>> pluralitás. Európa fejlődésében mindenkor meghatározó szereppel bírt az
>> értelem racionalitása és a keresztény vallásos hit kölcsönhatása. Az
>> európai egység megvalósításáért tevékenykedőknek, valamennyiünknek
>> tudatosítanunk és folyamatosan erősítenünk kell magunkban azt a hitet, hogy
>> igenis létre tudjuk hozni azt az Európai Egyesült Államokat amelynek
>> értékes nemzetei olyan sok tragédiát éltek át az évszázadok során és
>> amelyeket napjaink globalizált világának, globális szuperhatalmai oly
>> méltatlanul igyekeznek kihasználni, sőt kisemmizni.****
>>
>> ****
>>
>> A gazdag sokféleség mellett Európa az alapokat tekintve igenis egységes.
>> Ez a homogén európai identitás három olyan rendíthetetlen integráló
>> értékrendre és biztos tartóoszlopokra támaszkodik, mint a *Golgota*, a *
>> Parnasszus* és a *Capitolium*. A Golgota által megtestesített keresztény
>> erkölcs és szellemiség, a Parnasszus által szimbolizált görög kultúra,
>> valamint a Capitolium, mint az európai jogállamok egységét biztosító,
>> napjainban is működő, kőbe vésett parancsoló rend.****
>>
>> ****
>>
>> A Golgota által szimbolizált kereszténység a történelem során mindenkor
>> determináns szereppel bírt a nemzetté válásban, a nemzetállamok
>> megteremtésében és azok megmentésében egyaránt. Már a népvándorlások idején
>> *Európa egészében egy olyan eszmeiség győzedelmes* *uralkodását
>> láthatjuk, amely mindenkor sokkal több volt mint vallás. Ez pedig maga a
>> kereszténység!* A történelem ékesen bizonyítja, a kerszténység mindazon
>> népeket megmentette a pusztulástól, amelyek felvették és állami életük
>> sziklaszilárd alapjává tették azt, ide értve a korábban pogány vallású
>> nomád őseinket, a Kárpát-medencében letelepedett magyarokat is. Ugyanakkor
>> azok a már létező és eredményesen működő hatalmak is széhullottak és
>> eltűntek, amelyek egykor közel egész Európát uralták, de a keresztény hit
>> megtagadása és a keresztény erkölcs felszámolása következtében elzüllöttek.
>> Nagy magyar költőnk, *Berzsenyi Dániel* "*A magyarokhoz" *című versében
>> irja: "min*den nemzetnek támasza, talpköve a tiszta erkölcs, mely ha
>> megvész: Róma ledűl, s rabigába görbed".* Igen, *a Golgota által
>> szimbolizált kereszténység az* *európai nemzetek mindennél erősebb
>> államalkotó eszmeisége és immár több mint két évezred óta* *Európa
>> legszilárdabb talpköve.* Egyúttal a megvalósítandó európai egység
>> legfőbb biztositéka. Jól vigyázzunk rá, napjainkban nagyobb szükség van rá,
>> mint korábban valaha!****
>>
>> ****
>>
>> Befejezésként hallgassuk meg az Európa jövőjéért aggódó *Werner Karl
>> Heisenberg* Nobel-dijas fizikust, aki az 1975-ben Budapesten megjelent
>> "A rész és az egész" című munkájában, azt hangsúlyozza, hogy a keresztény
>> Európa megmaradását csakis a *politikai* *kereszténység* biztosíthatja.
>> "Jóllehet az emberek nagy része és a politikum nem kötődik a vallásos hit
>> teológiai és hitéleti rítusaihoz, valamint előírásaihoz, ugyanakkor az
>> európai örökség erkölcsi értékeit (a jóságot, becsületet, igazságosságot,
>> az emberi méltóság tiszteletét, a békét és így tovább) a társadalom élete
>> és működése javára zsinórmértéknek tartja, ami olyan mágneses erőtér, amely
>> ha egyszer kimerűl, nem lesz merre mutasson az európai emberek iránytűje és
>> akkor iszonyatos dolgok történnek majd az emberiséggel, rosszabb az
>> atombombánál és a koncentrációs táboroknál".****
>>
>> ****
>>
>> *A
>> szerző nemzetközi jogász, Európa-jogi szakértő*****
>>
>> ****
>>
>> ****
>> ------------------------------
>>
>> A(z) üzenetben nem található vírus.
>> Ellenőrizte: AVG - www.avg.com
>> Verzió: 10.0.1430 / Vírus adatbázis: 2637/5503 - Kiadás dátuma:
>> 2013.01.02.****
>> ------------------------------
>>
>>
>> No virus found in this incoming message.
>> Checked by AVG - www.avg.com
>> Version: 8.5.455 / Virus Database: 271.1.1/5496 - Release Date: 12/29/12
>> 18:42:00****
>> ------------------------------
>>
>> _______________________________________________
>> Grem mailing list
>> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem****
>>
>>
>> _______________________________________________
>> Grem mailing list
>> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem****
>>
>> ** **
>>
>> ------------------------------
>>
>> Confidentiality Note: This e-mail is intended only for the person(s) or
>> entity(ies) to which it is addressed and may contain information that is
>> privileged, confidential or otherwise protected from disclosure. Any
>> review, retransmission or other use of, or taking of any action in reliance
>> upon this information by anyone other than the intended recipient(s) is
>> prohibited. If you have received this e-mail in error, please notify the
>> sender immediately and destroy the entire message.
>> Disclaimer: Any e-mail messages from Magyar Nemzeti Bank shall not be
>> binding nor construed as constituting any obligation on the part of Magyar
>> Nemzeti Bank, unless Magyar Nemzeti Bank and the recipient(s) have explicit
>> otherwise agreed upon in writing.
>>
>> P Please consider the environment before printing this email.
>>
>> _______________________________________________
>> Grem mailing list
>> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>>
>>
>
> _______________________________________________
> Grem mailing list
> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>
>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20130103/a151594a/attachment-0001.html
További információk a(z) Grem levelezőlistáról