[Grem] Új aspektus a kitörés megítéléséhez
Székely Erika
szekelye1 at yahoo.com
2013. Feb. 15., P, 21:13:37 CET
nagyon jĂł Ărás!
sz.e.
---------- TovábbĂtott levĂ©l ----------
http://www.polgarportal.hu/polgarblog/entry/a-budai-pasa-lehet-hos-de-
a-kitorok-nem
A budai pasa lehet hős, de a kitörők nem?
Beküldő Szelei István 2013 február 13, szerda Vélemény
Évek Ăłta tapasztalom, hogy a liberálisok mennyire sematikusan állnak hozzá bizonyos kĂ©rdĂ©sekhez. A jobboldalt rendre korlátoltnak nevezik, miközben szellemi Ă©rtelemben Ă©pp Ĺ‘k azok, akik korlátolttá teszik saját magukat. Az 1945-ös budapesti vĂ©derĹ‘ kitörĂ©sĂ©nek megĂtĂ©lĂ©sĂ©nĂ©l is ez a helyzet.
MielĹ‘tt egyeseket a zsigeri vĂ©dekezĹ‘ mechanizmus most szellemi kirekesztĹ‘vĂ© tenne Ă©s a felĂĽletes „bĂ©ke, szabadság Ă©s humanizmus” cĂmszavak mögĂ© bĂşjtatna, egy kĂ©rdĂ©sen gondolkozzunk el: Amikor Savoyai JenĹ‘ az egyesĂtett keresztes seregekkel 1686-ban visszafoglalta Budát a töröktĹ‘l, miĂ©rt hajtott fejet Abdurrahmán, az utolsĂł budai pasa harcban elesett teste elĹ‘tt? Holott keresztĂ©ny vallási Ă©rtelemben ott a „gonosz pogány török” uralma feletti gyĹ‘zelemrĹ‘l is szĂł volt. Az elĹ‘tt az emberi nagyság elĹ‘tt valĂł tisztelgĂ©s ez, amit a hetvenediken tĂşl lĂ©vĹ‘ pasa felmutatott a harc során. Teljesen fĂĽggetlenĂĽl attĂłl, hogy korábban mennyire volt Ăşgymond „zsarnok” ez a pasa, avagy sem. A hĹ‘siessĂ©g eszmĂ©nye ugyanis minden ideolĂłgia Ă©s vallás felett áll. Amikor egy harcos az utolsĂł leheletĂ©ig teljesĂti a kötelessĂ©gĂ©t egy olyan helyzetben, ahol tudja, az emberi mĂ©ltĂłság alapján már nincs
visszaĂşt, az a legmagasabb emberi Ă©rtĂ©k felmutatása: az önkĂ©nt vállalt áldozatĂ©. Egy olyan helytállás, mely elĹ‘tt Ă©pp a liberálisok által annyira hangoztatott embersĂ©g alapján is fejet kellene hajtanunk. Nem vallás Ă©s nem ideolĂłgia elĹ‘tti tisztelet ez, hanem az emberi nagyság elĹ‘tt. A liberalizmus azonban, ahogy a kommunizmus ezt a kettĹ‘t Ăşgy látszik, nem tudja kĂĽlönválasztani. Ez a kĂ©rdĂ©s fĂĽggetlen attĂłl, hogy a budai pasa a hitĂ©rt kĂĽzdött, vagy, csak azĂ©rt mert tudta, hogy hazatĂ©rve a selyemzsinĂłr várt volna rá. Egy harcos számára a legmagasabb eszmĂ©nyt testesĂtette meg: a helytállást. A helytállást, mely tudatos áldozattá lett. Az, hogy miĂ©rt áldozza, teljesen egyĂ©ni, de bármely ĂĽgyrĹ‘l is van szĂł, maga a tett megnemesĂĽl.
Â
Budapest vĂ©dĹ‘irĹ‘l sok mindent el lehet mondani. Tagjai közt voltak sorozott Ă©s önkĂ©ntes Wehrmacht Ă©s SS katonák, magyar honvĂ©dek, önkĂ©ntes egyetemisták Ă©s nyilasok. TĂ©nykĂ©rdĂ©s persze, hogy a nyilasok egy rĂ©sze ideolĂłgiai harcot is folytatott. A hĹ‘siessĂ©g kĂ©rdĂ©sĂ©tĹ‘l azonban ez a kĂ©rdĂ©s teljesen fĂĽggetlen. Egy valĂłban elszánt, megalkuvás nĂ©lkĂĽli kĂĽzdelem ugyanis mindig elĂ©ri azt a szintet, amikor a kĂĽlsĹ‘ ideolĂłgiai mázak Ă©s szĂnek lefoszlanak Ă©s a valĂłdi emberi kvalitások megmutatkoznak. Egyesek ilyen helyzetekben megfutamodnak, vagy a gyávaságot árulással leplezve a tĂşlĂ©lĂ©sre játszanak. Paradox mĂłdon ez utĂłbbiakat mĂ©gis hĹ‘söknek tekinthetik, fĂĽggetlenĂĽl emberi kvalitásuktĂłl, csak azĂ©rt mert ezzel vagy azzal az ideolĂłgiával szembefordultak. A vĂ©dĹ‘ket pedig vagy a bolond fanatikus, vagy a megvezetett fiatal Ă©s a szerencsĂ©tlen áldozat bĂ©lyegĂ©vel degradálhatják le. Csak azĂ©rt, mert
az adott ideolĂłgiai kurzus ezt Ăgy kĂvánja. A Budai VárbĂłl 1945. február 11.-Ă©n kitörĹ‘ vĂ©dĹ‘sereg tagjai ugyanis nem lehetnek hĹ‘sök. Ezzel azonban maga a liberalizmus Ă©s az egĂ©sz politikai korrektsĂ©g leplezi le önmagát s mutat rá arra, hogy az emberi Ă©rtĂ©ket mennyire nem az egyetemessĂ©g szemszögĂ©bĹ‘l kezeli. Erre mĂ©g az ádáz vallásháborĂşk idejĂ©n sem kerĂĽlt sor, hisz egy harcos az ellenfĂ©l nemes önfeláldozĂł harci áldozata elĹ‘tt, mint az emberi nagyság egy megnyilvánulása elĹ‘tt mindig meghajolt. Ma viszont e szavak valĂłdi nemes jelentĂ©se kereskedelmi árucikkĂ© degradálĂłdott. IdeolĂłgiák Ă©s Ă©rdekek adásvĂ©teli eszközĂ©vĂ© lettek az olyan fogalmak is, mint tisztessĂ©g, becsĂĽlet, hűsĂ©g Ă©s hĹ‘siessĂ©g.Â
A Budai Várban ma is áll a Bécsi kapu közelében az, az emlékmű, ahol Adurrahmán pasa egy szál karddal a kezében esett el. Helytállása, hűsége és becsülete az önként vállalt áldozaton keresztül hőssé tette őt. És nemcsak a törökök, az albánok, vagy a muszlim vallás szemében. Hősiességét, nemes harcosi mivoltát senki nem kérdőjelezi meg. Buda 1945-ös védőit viszont - akik a kitöréssel szintén egy önzetlen áldozatot vállaltak -, amiért hűséggel és becsülettel helytálltak, ma hivatalosan csak a megvetés, a lesajnálás, vagy az elhallgatás illetheti meg.
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20130215/0ed24da1/attachment.html
További információk a(z) Grem levelezőlistáról