[Grem] Bagdy Emőke dolgozta ki a meditáció oktatásának tervét

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2013. Ápr. 15., H, 10:20:12 CEST


 Hittan, táncválasztó, meditáció - Tessék?
2013. április 15. hétfő, 05:40 | Írta: Kóczián Mária   Talita.hu

*[image: children_at_school]
Ahogy közeledik a kötelező hittan vagy erkölcstan órák bevezetése, újra
belecsöppenünk a viták közepébe, végképp bekebelezi-e Magyarországot a
keresztény-konzervatív kurzus, vagy megmenti-e valaki a honi demokráciát? S
a kormánynak ez sem elég, két újabb sokkoló hír: az EEMI ismerkedős-táncos
bulikat szervez<http://www.kormany.hu/hu/emberi-eroforrasok-miniszteriuma/szocialis-csaladi-es-ifjusagugyert-felelos-allamtitkarsag/hirek/soltesz-miklos-a-hazassag-erositi-a-ferfi-no-kapcsolatot>fiataloknak,
és az iskolákban kötelező
lesz a meditáció<http://www.origo.hu/itthon/20130410-kotelezo-lesz-a-meditacio-az-iskolaban.html>
.*


Lássuk be, megint belecsaptak a lecsóba. Már olvasom is a facebookos
üzenőfalamon a kétségbeesett kommenteket a demokrácia végéről, a
"véleményformálók" pedig zaftos
cikkeket<http://cink.hu/mostantol-az-allam-kozpontilag-intezi-a-csajozast-mi-l-472370662?utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_kereszteny_201304>írhatnak
e témákban.

A hittanon/erkölcstanon való rugózást már eléggé unom. Itt is valami
olyasmiről van szó, mint a Moszkva tér átnevezése esetében*. Ezeket a
tantárgyakat alternatív választással már '90-ben be kellett volna vezetni,
mint ahogy példaképeinknél, a nagy nyugati nemzeteknél, az EU-ban szinte
mindenhol van kötelező
hittan/erkölcstan<http://eduline.hu/kozoktatas/2013/2/6/Az_iskolai_hitoktatas_iranyelveinek_kidolgo_6SENT7>.
Akkor mostanra természetes lenne, hogy létezik ilyen tantárgy*. Mint ahogy
a Széll Kálmán tér név is jobban csengene, ha a kilencvenes évek elejétől
így neveznék a "Moszkvát". Vagyis, egy régóta fennálló mulasztást pótol a
tanterv. Hurrá, ennyi. Mert, ugye, kedves Szülőtársak, azt azért elég gáz
mondani a gyereknek, hogy nem érdemes az erkölcstannal foglalkozni.

Hogy hányan lesznek a "Táncválasztó, párválasztó" rendezvényeken május
26-án, nem tudom megjósolni. Azt sem lehet tudni, lesznek-e olyan párok,
akik ezeken jönnek össze. De ha arra gondolok, hogy ismerőseim, idősebbek
és fiatalok elég jelentős többsége ma elsősorban éjszakai szórakozóhelyeken
illetve online ismerkedik vagy sehogy, akkor meghúzom a vállam, és azt
mondom, miért ne? Mondjuk, kicsit sokba kerül ez a buli az államnak, ahogy
nézem. És valóban, nem feltétlenül minisztériumi feladat a
házasságkovácsolás, de gyerünk, hajrá! Mindenféle fiatal van, olyan is, aki
semmiféle közösséghez nem tartozik, sőt, olyan van csak igazán sok. Hátha
itt elkezdődik valami. Bár nekem az önszerveződő programok jobban
tetszenek, de legyen. És a nagyon visszataszító kritikák inkább
megerősítenek: jó, ha valahol, mindegy, hogy hol, a fiatalok hallanak a
párválasztás felelősségéről, és arról, hogy az őrült szenvedélyen túl
vannak egyéb szempontok is, amelyek alapján érdemes házasodni.

*És itt a meditáció-relaxáció, aminek gyakorlását bevezetik az általános és
középiskolában. Egy facebookos ismerősöm örömmel fogadta a hírt, egy másik
lement alfába, egy harmadik megint a demokráciát siratta, a negyedik és
sokadik pedig az ördög mesterkedéseit sejti az ötlet mögött.*
* *

*Nekem kifejezetten hiteles személy Bagdy Emőke, aki a program mögött áll.
Viszont azt azért látni kell, hogy a magyar társadalom jelentős része nem
igazán tudja, mi a meditáció/relaxáció, s valószínűleg soha nem hallott
róla, hogy vannak keresztény gyökerei is. Sőt, valami nagyon lila dolognak
tartja, a pszichológiával együtt, aminek a népszerűsítéséért sokat
köszönhetünk Csernus Imrének és Pál Ferinek, akik egymásnak vállat vetve
próbálják hipnotizálni a közönségbe az ősrégi bölcsességet: "Ismerd meg
önmagad, reflektálj önmagadra, hidd el, bajod nem lesz belőle!" Nagy
hatásfokkal tevékenykednek, de sikerük még nem átütő.*
* *

*Miután én tudom, miről van szó, nagyon lelkes vagyok, de aki nem tudja, az
bizony feszeng. A keresztények a meditációtól rémülnek meg, a nem
keresztények meg a "keresztény" meditációtól. Hogy lehet ebből jól kijönni?
A magam részéről szeretném megnyugtatni a keresztényeket és nem
keresztényeket, hogy nyugi, ez valami jó dolog lesz! Hidd el, semmi gond,
ha a gyerek kicsi korában megtanulja, hogy lehet megállni a rohanásban,
hogy rá lehet nézni a saját helyzetére, érzelmeire, hogy megpihenhet,
töltődhet, hogy ez egy technika, egy módszer arra, hogy valahogy kibírja
ezt a végzetesen kaotikusnak látszó világot, amiben élünk!*

Drukkolok mindhárom dolognak, amellett, hogy azt gondolom, a
hittan/erkölcstan sikere bevezetésének megkésettsége miatt van veszélyben;
aztán nem biztos, hogy egy minisztérium szervezésében a legvonzóbb a
fiatalok számára egy táncos buli, és érdemes lenne azt is előzetesen
felmérni, hogy mekkora a mai magyar társadalom önismereti tudatossága.

*Nyitókép.*<http://griffith-consulting.piperdm.com/Logos/120%20day%20photos/children%20at%20school.jpg>


2013/4/14 Emoke Greschik <greschem at gmail.com>

> Kedves Flóra!
> Szerencsére nem csak a meditációt vezetik be.A hittan ill. erkölcstan
> órákat is létrehozta a kormány.
> A Te általad felvetett szükségletekre ezeken az órákon irányt is, és
> beszélgetési lehetőséget is kapnak a gyerekek.
> Szeretettel,
> Emőke
>
>
>
> 2013/4/14 Koós Flóra <koosf at t-online.hu>
>
>> **
>> Kedves Levelezők, én pedagógus is vagyok és van is gyerekem. Szerencsés
>> perspektíva.
>> És szerintem nagyon sokat számít a megélhetés.
>> Nem svéd szintű. Anélkül elvagyunk, igazán könnyen.
>> De a mindenkori kormányok be nem fektetése ebbe az "ágazatba" biztosan a
>> gyerekeken, a jövő generáción bosszulja meg magát.
>> És nem relaxálni, hanem BESZÉLGETNI kellene, nagyon kellene a gyerekekkel!
>> Ehhez kéne IDŐ, és annyi kultúráltság a pedagógusok részéről, hogy legyen
>> véleményük mindennapi életvezetési problémákról, barátságról, szerelemről,
>> erőszakról, családi eseményekről, programokról, stb.
>> Nagyon sok gyerek ilyesmit nem is lát otthon. Ezért kellene, pont nekik
>> elsősorban, mintát adni.
>> Az ifjú ember fogékony mindenre, etikai problémákra, a társas,
>> kommunikációs viselkedés tanulására, de ezt nem lehet óraszerűen tanítani.
>> Hinni kellene abban, hogy mindez legalább olyan fontos, mint az
>> adathalmaz, amit a szakmához, ált műveltséghez tanítunk meg.
>> De nem terhelheti a számonkérés szorongása, ez fontos lenne.
>> Ezért kell fizetés.
>> Hogy a pedagógus ne rohanjon a magánórái vagy másodállása után.
>> Így fútószalagon zajlik a munka, akár jó a pedagógus egyébként, akár
>> rossz.
>> Hát persze Isten éltesse a jó tanárokat!
>> Nem kevésbé a jó szülőket, akik szintén nincsenek elég sokan.
>> Szerintem.
>>
>> ----- Original Message -----
>> *From:* Szodfridt Gábor <szodt at t-online.hu>
>> *To:* grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>> *Sent:* Friday, April 12, 2013 9:25 PM
>> *Subject:* Re: [Grem] Bagdy Emőke dolgozta ki a meditáció oktatásának
>> tervét
>>
>> 2013.04.12. 19:30 keltezéssel, Koós Flóra írta:
>>
>> Van gyereketek?
>>
>>  Nekem igen! Három is! Látom, hogy ezek a mai gyerekek ebben a
>> felgyorsult világban teljesen meg vannak hülyülve, be vannak sózva, nem baj
>> az, ha időnként lecsillapodnak - a felnőtteknek sem árt! Nem rossz ez a
>> kezdeményezés, ha jól csinálják!
>>
>>  Nem a tanári fizetéseken múlik alapvetően a dolog, csak annyiban, hogy
>> szégyenletesen alacsony pedagógusi fizetések miatt csak a megszállottak
>> vagy a nagyon gyengék maradnak meg pedagógusnak, esetleg akit eltart a
>> férjük vagy a gazdag szüleik.
>>
>>  Mennyi lusta, hihetetlenül gyenge, pszichésen is terhelt tanárral is
>> futottunk össze a gyermekeim révén! (Szerencsére voltak kiválóak is!)
>>
>>  Aki egy kicsit jobb, még pedagógusi diplomával is nagyon hamar elmegy a
>> kereskedelembe vagy jobb esetben az egyetemekre, erre is láttam bőven
>> példát.
>>
>>
>> Gábor
>>
>>
>>
>>
>>  És ennyi. Ennél ez nem bonyolultabb.
>>
>> ----- Original Message -----
>> *From:* Bence Czakó <czbence at gmail.com>
>> *To:* grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>> *Sent:* Thursday, April 11, 2013 9:25 AM
>> *Subject:* Re: [Grem]Bagdy Emőke dolgozta ki a meditáció oktatásának
>> tervét
>>
>> Ha a tanárok nem hatvannégy órában dolgoznak, százezerért, akkor
>> nyugodtabb lesz a környezet, a gyerekeknek is...
>>
>>
>> 2013. április 10. 20:43 Emoke Greschik írta, <greschem at gmail.com>:
>>
>>>  Szerintem az összpontosítani tudást elősegíti a meditáció.
>>> E.
>>>
>>>
>>> 2013/4/10 Koós Flóra <koosf at t-online.hu>
>>>
>>>>  Ez nagyon furcsa. Nem az idegesség és túlterheltség okát kellene
>>>> megszüntetni?
>>>>
>>>>
>>>>  ----- Original Message -----
>>>> *From:* Emoke Greschik <greschem at gmail.com>
>>>> *To:* grem at turul.banki.hu
>>>> *Sent:* Wednesday, April 10, 2013 3:20 PM
>>>> *Subject:* [Grem] Bagdy Emőke dolgozta ki a meditáció oktatásának
>>>> tervét
>>>>
>>>>
>>>> http://www.beol.hu/bekes/kozelet/hamarosan-meditaciot-is-tanul-minden-iskolas-492262?utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_201304
>>>>  Hamarosan meditációt is tanul minden iskolás
>>>> 2013. április 10. 09:07 *Licska Balázs*
>>>> *Már a kerettantervben is szerepel, így hamarosan bevezethetik az
>>>> általános és középiskolákban a meditációt, relaxációt. Az elvégzett
>>>> gyakorlatok révén a pedagógusok, a diákok kevésbé lesznek idegesek,
>>>> túlterheltek, a gyerekek önszabályozást tanulnak.*
>>>>   Mik ezek?
>>>>
>>>> - A kerettantervben is szerepel, hogy tanítani kell a meditációt,
>>>> relaxációt. Eddig közel kétszáz pedagógus már el is végezte azt a
>>>> továbbképzést, mely arra hivatott, hogy utána a tudást továbbadhassák a
>>>> diákoknak. Harminc óra alatt saját élményeket szereznek a témában, a
>>>> további harmincban pedig megismerkednek azzal, hogyan kell továbbadni -
>>>> mondta dr. Bagdy Emőke, a pszichológiatudomány kandidátusa, aki részt vett
>>>> a program kidolgozásában.
>>>>
>>>> - A tanítók játékos formában, mesével és mozgással egybekötve végeznék
>>>> ezt, a felső tagozatban már szerepet kapna az interaktivitás is, a
>>>> középiskolások pedig olyan szintre érnének a témában, aminek komoly
>>>> egészségvédelmi hatása van. Ezek pofonegyszerű eljárások, a gyakorlatok
>>>> hatása ismert, gyorsan eredményt hoz. A gyerekek könnyebben tanulnak,
>>>> kevésbé lesznek idegesek, a testük és lelkük egyensúlyba kerül.
>>>>
>>>> Elmondta, részletes tanmenetet dolgoztak ki, az iskolákban akkor
>>>> indulhat be a meditáció, relaxáció oktatása, ha a pedagógusokat is
>>>> kiképezték. Nem a keleti kultúrából ismert eljárásokra kell gondolni, a
>>>> szakember kiemelte, létezik keresztény meditáció, illetve minden gyakorlat
>>>> rendelkezik tudományos alapokkal. A Magyar Relaxációs és Szimbólumterápiás
>>>> Egyesület elnöke szerint a tanárok is elnyűttek, kiégettek, nekik is
>>>> hasznára válhat mindez.
>>>>
>>>> Kállai Mária, a Pedagógusok Szakszervezetének megbízott megyei titkára
>>>> is egyetértett dr. Bagdy Emőke gondolatmenetével. Úgy véli, oldani kell a
>>>> stresszt az iskolában. A gyerekek mellett a tanítókra, tanárokra is nagy
>>>> nyomás nehezedik, ami miatt feszültek.
>>>>
>>>> Az egyházi intézményekben, így a békéscsabai Savio Szent Domonkos
>>>> Katolikus Általános Iskola és Óvodában a hit oldaláról közelítik meg a
>>>> kérdést. Caimacan Klára igazgató elmondta, manapság az emberek nehezen
>>>> teremtenek maguk körül és magukban csendet. Ők minden reggel imával kezdik
>>>> a napot, csendben. A külső szemlélőknek is feltűnt a pár perces befelé
>>>> fordulás jótékony hatása, a gyerekek önfegyelmet tanulnak.
>>>>
>>>> Caimacan Klára hangsúlyozta, az intézményben fontos szerepet szánnak a
>>>> tudás és a test egészségének megőrzése mellett a lélek gondozására is.
>>>> Csendes napokat tartanak, főleg az adventi és a nagyböjti időszakban.
>>>> ------------------------------
>>>> _______________________________________________
>>>> Grem mailing list
>>>> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>>>> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>>>>
>>>>
>>>> _______________________________________________
>>>> Grem mailing list
>>>> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>>>> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>>>>
>>>>
>>>
>>> _______________________________________________
>>> Grem mailing list
>>> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>>> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>>>
>>>
>>  ------------------------------
>> _______________________________________________
>> Grem mailing list
>> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>>
>>
>>
>> _______________________________________________
>> Grem mailing listGrem at turul.kgk.uni-obuda.huhttp://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>>
>>
>>  ------------------------------
>>
>> _______________________________________________
>> Grem mailing list
>> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>>
>>
>> _______________________________________________
>> Grem mailing list
>> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>>
>>
>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20130415/40583850/attachment-0001.html 


További információk a(z) Grem levelezőlistáról