[Grem] A vallásüldözés öt szakasza
KEA
kea at turul.banki.hu
2012. Nov. 29., Cs, 08:13:31 CET
A vallásüldözés öt szakasza
Magyar Kurír, 2012.11.21.
http://magyarkurir.hu/hirek/vallasuldozes-ot-szakasza
A társadalmi élet elismert intézményét nem lehet egyik napról a másikra
lejáratni és meggyűlöltetni. Érdemes tudatosítanunk e folyamat jellemző
fázisait.
1. Sztereotípiák kialakítása
A célcsoport egyes tagjainak valamely jellemzőjét kiválasztják és az
egész közösségre általánosítják. Vagyis töredéknyi mintavétel alapján
alakítanak ki leegyszerűsített, általános képet a célcsoportról.
Az elmúlt évtizedek során kialakított sztereotípiák szerint a bibliás
keresztények ostobák, tudományellenesek, képmutatók, önteltek. A
katolikusokra különösen „jellemző” a szexualitásellenesség és a
neurotikus bűntudat. A Katolikus Egyház nőellenes, ókonzervatív,
diktatórikus, a klérus elfojtja nemiségét, homoszexuális vagy pedofil.
Összességében a keresztények lehangoltak, unalmasak, elmaradottak; a
babonás múltban megrekedt, nevetséges vagy éppen tragikus társaság, akik
képtelenek levetni a hit béklyóit. Ha nem is mindenki teszi ugyanannyira
magáévá ezeket az általánosításokat, e motívumok vissza-visszatérnek. A
sztereotípiák nyomán kialakuló légkör képezi a következő fázis alapját.
2. A célcsoport rágalmazása
A sztereotipizálás egyre intenzívebbé válik, majd a célcsoportot
bűnökkel kezdik vádolni.
A katolikusokat és a keresztényeket, akik nem állnak be a korszellem
diktálta sorba, szűk látókörűnek, intoleránsnak, gyűlölködőnek,
bigottnak, igazságtalannak, az emberi méltóságra és szabadságra
veszélyesnek, homofóbnak, reakciósnak, rosszindulatúnak bélyegzik. Ebben
a beállításban az egész egyháztörténelem alig több, mint zsarnokság és
elnyomás: keresztes háborúk, inkvizíció, tudományellenesség,
Galilei-per. Ugyan ki törődik azzal, hogy az Egyház egyetemeket,
kórházakat alapított, pártfogolta a művészeteket és az evangélium
hirdetésével rendet és civilizációt teremtett a Római Birodalom
hanyatlásának barbár korszakában? A sztereotipizálás minderről hallani
sem akar, vagy ha mégis, bármi másnak hajlandó tulajdonítani, csak az
Egyháznak és a hitnek nem. Mindez jogosnak tűnő felháborodást kelt a
hívőkkel szemben, és elfogadhatóvá teszi a katolikus- és
keresztényellenes viselkedést.
3. A célcsoport társadalmi szerepének marginalizálása
Miután kialakult a (téves) közfelfogás, hogy az Egyház és a hit rossz,
sőt veszélyezteti az emberi méltóságot és a szabadságot, a következő
fázisban igyekeznek kiszorítani az Egyházat a közéletből.
A szekularizált társadalom többségének nem kell a hit. A templom falai
közt megtűrik a vallási tevékenységet, a közéletben azonban nem. Egyre
kevésbé tolerálják, ha valaki nyilvánosan megemlíti Isten nevét,
imádkozik, vagy bármilyen politikai kérdéssel összefüggésbe hozza a
hitét. Eltüntetik a betlehemet[1], a karácsonyfát. Jézus nevét ki sem
szabad ejteni. Homoszexuális aktivisták osztogathatnak óvszert a
középiskolák előtt, a keresztényeknek azonban jobb, ha távol tartják
magukat: Bibliának, keresztény szórólapoknak nincs helyük az
iskolákban[2], hiszen Egyház és állam szétválasztása[3], ugyebár...
4. A célcsoport kriminalizálása
Ebben a fázisban mind több jogi eljárás indul az Egyház és keresztények
ellen.
Az Egyesült Államokban számos esetben próbálnak katolikus kórházakat
jogi úton az abortusz népszerűsítésére vagy abortív fogamzásgátlók
alkalmazására kényszeríteni. A Katolikus Karitász több szervezetének
tevékenységét betiltották, amiért egynemű pároknak nem adtak örökbe
gyermeket. Több szövetségi államban jogi következményekkel járt, hogy
valamely végzős diák búcsúbeszédében Isten vagy Jézus nevét említette.
Noha a hit kriminalizálására irányuló törekvéseket a bíróság sok esetben
elutasítja, az ilyen eljárások egyre gyakoribbak. Mindez a
vallásszabadság gyors eróziójának kezdetét jelzi.
5. A célcsoport nyílt üldözése
Ha a meglévő tendencia folytatódik, meglehet, hogy a keresztényeknek,
elsősorban az egyházi vezetőknek hamarosan pénz- és börtönbüntetéseket
kell elszenvedniük.
Kanadában és egyes európai országokban már vannak példák arra, hogy
katolikus egyházi személyeket letartóztattak és
gyűlölet-bűncselekménnyel vádoltak azért, mert a homoszexuális
tevékenységgel kapcsolatos egyházi tanításról prédikáltak. Az Egyesült
Államokban erősebben védik a szólásszabadságot, de a fenti példákból
látható, hogy a vallásszabadság gyorsan erodálódik. Számos egyházmegye
igen sok időt kénytelen bíróságokon tölteni alapvető vallásszabadsága
védelmében. A távlat: megpróbáltatások, perek, bírságok, börtön.
Valószínűtlen? Riogatás? Nos, egyes nyugati országokban az első négy
fázis már megvalósult. Szeretnénk optimisták maradni, de úgy tűnik, a
helyzet érik. Mindenki maga ítélje meg.
Forrás: Msgr. Charles Pope/Washingtoni Főegyházmegye
[1]
http://magyarkurir.hu/hirek/betiltottak-kozteri-betlehemeket-egy-amerikai-varosban
[2]
http://magyarkurir.hu/hirek/berlinben-tilos-bibliat-osztani-az-iskolakban
[3]
http://www.magyarkurir.hu/hirek/eu-keres-szlovakianak-el-kell-tavolitania-szentek-gloriait-az-eurorol
--
Üdvrivalgással:
KEA.
----
Keszthelyi András
f. adj.
ÓE-(ex BMF, exx Bánki)-KGK-SZVI
További információk a(z) Grem levelezőlistáról