[Grem] Az észrevétlenül lopakodó új globális etika
KEA
kea at turul.banki.hu
2012. Dec. 30., V, 19:00:01 CET
Az észrevétlenül lopakodó új globális etika
Magyar Kurír -- 2011.05.20., Ménesi Krisztina
http://www.magyarkurir.hu/de/node/34833
A berlini fal leomlása óta globális kulturális forradalom zajlik a
világon. Egy új, „kereszténység utáni” erkölcs új kifejezései, normái,
értékei, életsílusai terjedtek el és váltak globálisan irányadóvá. Az új
etika jelszavai megtévesztően hasonlóak a keresztény szeretetparancs
alapelveihez, tartalmuk mégis különösen más. Rendkívül fontos, hogy
keresztényként tudatosítsuk, mi is történik körülöttünk; fontos, hogy
felismerjük a csúsztatásokat, az eszmei hátteret, és fellépjünk az igaz,
krisztusi értékek védelmében.
Árulkodó kifejezések
Az új etika többek közt egy újfajta nyelvezetben válik felismerhetővé,
amely ma a médiától az iskolákig, a kultúrától a törvényhozásig
mindenütt visszhangzik. Íme néhány példa: konszenzus,
diszkriminációmentesség, sokféleség, másság, szabadság, párbeszéd,
életminőség, a választás joga, tudatos döntés, gender, egyenlőség elve,
partnerség, átláthatóság, kulturális ráhangolás, holisztikus,
konzultáció, befogadás, női/gyermeki/reproduktív jogok, szexuális
orientáció, biztonságos abortusz, vesztes nélküli megoldás, szekuláris
spiritualitás, békére nevelés stb. E szóhasználatban az örök értékekre
utaló szavak mellett bőven találunk ártalmatlannak tűnő, de könnyen
átértelmezhető kifejezéseket is.
Elgondolkodtató ugyanakkor, hogy az új nyelvezetből hiányoznak olyan,
sajátosan a zsidó-keresztény hagyományhoz tartozó szavak, mint például
igazság, erkölcsiség, lelkiismeret, ész, szív, szüzesség, tisztaság,
férj, feleség, apa, anya, szolgálat, tekintély, igazság, törvény, hit,
remény, szenvedés, bűn, barát, ellenség stb.
Megfigyelhető a fogalmak csúsztatása is. Manapaság tekintély helyett
egyéni autonómiáról és jogokról hallunk, házastársak helyett
partnerekről, boldogság helyett életminőségről, család helyett a család
különböző formáiról, identitás helyett sokféleségről, többségi szavazás
helyett konszenzusról, kiállás helyett párbeszédről, egyetemes értékek
helyett globális etikáról stb.
Szavakból – cselekvési normák
Az új fogalmak nem maradtak pusztán nyelvi jelenségek, hanem mára –
szinte észrevétlenül – meghatározó, sőt kötelező cselekvési elvekké
váltak a politikában, a törvényhozásban, az igazságszolgáltatásban, a
kultúrában, az egyészségügyben, az oktatásban, vagyis az élet minden
területén (pl. a diszkriminációmentesség elve tiltja, hogy ma bárki
bűnnek merje nevezni a homoszexuális viselkedést). Noha legtöbbjük
törvényileg még nem kötelező, az új etika hatékonyabban diktál, mint a
nemzetközi törvények.
Az új nyelvezet megalkotói tudatosan kerülték a fogalmak jelentésének
pontos meghatározását. Az ürügy az volt, hogy a meghatározás elvenné az
egyéni értelmezés szabadságát, a valós cél azonban stratégiai és
manipulatív: lehetővé tenni a legellentmondóbb értelmezéseket is. A
reproduktív egészség fogalma például éppúgy jelentheti az anyaságot,
mint a fogamzásgátlást vagy az abortuszt, az önkéntes sterilizációt, a
mesterséges megtermékenyítést vagy bármely, szexualitással kapcsolatos
viselkedést.
Hogyan ment végbe e „lopakodó” kulturális forradalom?
A nemzeti szint fölött és alatt, a demokratikusan választott nemzeti
kormányok megkerülésével: az ENSZ és a vele együttműködő nem kormányzati
szervezetek összefogásával. A hidegháború után, amikor a multinacionális
vállalatok pénzügyi és gazdasági hatalma ugrásszerűen nőtt, a
nemzetállamoké pedig csökkent, az ENSZ a globális kormányzat stratégiai
központjává tette magát. „Egyetemes morális tekintélyével” kívánta
ellensúlyozni a piac globális gazdasági erejét, és ehhez globális etika
kialakítását tűzte ki célul. „Szakértőinek” közreműködésével 1990-től
kormányközi konferenciákon dolgozta ki és hat év alatt megteremtette az
új világrendet. Hatékony segítséget kapott a vele azonos szemléletű, a
kormányokkal egyenlő partnernek tekintett (!) nem kormányzati
szervezetektől, amelyeket tévesen civilnek is neveznek, noha olykor
csupán egy-egy radikális kisebbség érdekcsoportjai.
Eszmei háttér
A globális etika a posztmodernitásba illeszkedik, amely alapvetően
tagadja az objektív igazságot és valóságot. Úgy véli, minden normát és
struktúrát tetszés szerint le lehet bontani és újra lehet építeni – sőt
a „felszabadítás” jegyében meg is követeli a struktúrák lebontását (a
társadalmi és kulturális hagyományok, a vallási törvények, de még a
természeti adottságok, pl. férfi-nő különbözőségének felszámolását is).
A posztmodernitás legfőbb, irányadó értéke a választás szabadsága. E
parttalan szabadság jegyében az ember számára a rossz választásának
jogát is megköveteli (abortusz, homoszexualitás, „szabad szerelem”,
eutanázia, tekintély és hierarchia elvetése stb). A posztmodern etika
ezzel – erőszakosan, globális normatív tekintélyt követelve – a
természettörvény és az isteni kinyilatkoztatás fölé helyezi magát.
A relativizmus diktatúrája
A választás posztmodern etikája a hierarchiák felszámolásával
dicsekszik, ám eközben az értékek új hierarchiáját hozza létre, XVI.
Benedek pápa kifejezésével a relativizmus diktatúráját. A relativizmus
diktatúrájában emberségünk és hitünk radikális lebontását erőltetik
ránk finom módszerességgel, kulturális átformálás által. A relativizmus
álarcot visel, de uralkodó és romboló.
A korábbi diktatúrák hangosak, erőszakosak, központosítottak, leigázóak,
megfélemlítőek. A relativizmus diktatúrája halk, rejtett, intézményeken
belüli, „barátságos”, decentralizált, globális. Stratégiája lágy,
alulról felfelé irányuló, nemhivatalos, belső. A relativizmus
diktatúrájának végeredménye az ember és a természet lebontása, valamint
az aposztázia terjesztése a világban, különösen a fejlődő országokban.
Mit tehet ebben a helyzetben a keresztény ember?
A múlt ideologikus rendszereihez hasonlóan a globális etika vége is az
lesz, hogy lebontja saját magát. Mivel tele van belső
ellentmondásokkal, nem fenntartható. Nem valószínű azonban, hogy a
globális civilizáció önmagától visszatér a józan észhez és a
hagyományos értékekhez. Az új kultúrát tehát evangelizálnunk kell.
Ennek során nagyon fontos a tisztánlátás, mert könnyű összetéveszteni a
globális etika jelszavait és értékeit az egyház társadalmi tanításával.
Az új etikában szereplő „egyenlőség elve” nem ugyanaz, mint az
igazságosság zsidó-keresztény fogalma; más a „tudatosság- és
érzékenységnövelés”, mint a lelkiismeret erkölcsi és teológiai
nevelése; más a „nők egyenlő esélyhez juttatása”, mint férfi és nő
egyenlő méltósága, a „pozitívan élni” fogalma nem ugyanaz, mint a
teológiai remény fogalma; a kényszerű „szabad választás” más, mint a
krisztusi szabadság; az „emberi jogok, jogosultságok,
diszkriminációmentesség” egészen más, mint Isten irgalmas szeretetének
örömhíre. Fontos, hogy észrevegyük: a kétféle logika két külön irányba
vezet. Világosan el kell választanunk a globális etikát a hiteles
keresztény humanizmustól.
Nem vehetünk részt olyan kétértelmű programokban, amelyeket a globális
etika ügynökei irányítanak. Szavainkban pedig ügyelnünk kell, nehogy az
új fogalmak elfoglalják az evangelizáció helyét: a mi feladatunk az
evangelizáció, nem pedig az, hogy emberi jogokról és fenntarthatóságról
beszéljünk. Vajon nem az „üdvösség fokozatos szekularizációjáról” óvott
II. János Pál pápa Redemptoris missio kezdetű enciklikájában? Fontos,
hogy az új etika homályos fogalmaival kapcsolatban mindig világossá
tegyük, mi különbözteti meg ezeket az Egyház szociális tanításától és
az evangéliumtól, másként hallgatóink elbizonytalanodnak és hitük is
meggyengülhet. Novo millennio ineunte kezdetű enciklikájában II. János
Pál pápa arra hív bennünket, hogy Krisztustól induljunk el. A jelen
helyzetben ez az újraindulás a feladatunk.
Összefoglalónk Marguerite A. Peeters: Új globális etika: kihívások az
Egyház számára c. tanulmánya alapján készült (kiadta: a Magyar Katolikus
Családegyesület). A szerző a brüsszeli székhelyű lnstitute for
Intercultural Dialogue Dynamics igazgatója.
=== === ===
Vö. A fogalmak szándékos manipulációjának vagyunk tanúi
--
Üdvrivalgással:
KEA.
----
Keszthelyi András
f. adj.
ÓE-(ex BMF, exx Bánki)-KGK-SZVI
További információk a(z) Grem levelezőlistáról